ComputerViews: 16. september måtte en pulverslukker tages i brug i Los Angeles lufthavn for at stoppe en kraftig røgudvikling og gnister i en ThinkPad bærbar fra Lenovo. Dermed havde den såkaldte batterikrise med fare for overophedning i Sonys batterier til bærbare pc’er spredt sig til et af erhvervslivets foretrukne mobile arbejdsredskaber.
Alligevel skulle der går næsten to uger mere, inden Sony i går meddelte, at de starter en verdensomspændende tilbagekaldelse af batterier med bestemte specifikationer. I oktober er det et år siden, Sony og Dell holdt det første møde om problemet med batterierne.
Dell og Apple tilbagekaldte i august henholdsvis 4 og 1,8 millioner Sony-batterier. I sidste uge tilbagekaldte Toshiba 340.000 Sony-batterier og endelig var det Lenovos tur til sammen med IBM at tilbagekalde 526.000 batterier fra ThinkPads, som er blevet solgt siden februar 2005.
Flyselskaberne Quantas og Virgin Atlantic har allerede indført regler om, at batterierne fra Dell og Apples bærbare computere skal afmonteres, hvis man ønsker at bruge dem ombord (og så kan man jo altså kun anvende dem på de klasser, hvor der el-stik ved sæderne).
Men hardwareleverandørernes fodslæberi generelt og Sonys specielt i batterikrisen er en katastrofe. For i værste fald sættes kundernes liv og helbred på spil og i bedste fald undermineres trygheden og dermed brugervenligheden i det mest populære hardwareformat lige nu.
Den måde litium-ion teknologien anvendes på i batterierne til dagens mobile hardware har nået grænsen for, hvor meget der kan ydes. Overgangen til nye batteriteknologier tager både tid og får omkostningerne til at stige.
Ingen af delene kan hardwareleverandørerne acceptere, hvis de skal kunne tjene penge på at levere bærbare pc’er til den pris, kunderne forventer lige nu.