Når man fylder 10 år, skal der ske noget stort. Måske var det sådan, de tænkte hos bredbåndsleverandøren Webpartner.
I hvert fald var 2006 dårligt skudt i gang, førend man havde sagt ja til et tilbud fra den norske telegigant, Ventelo, der for et tre-cifret millionbeløb overtog virksomheden fra Østerbro.
Firmaet, der nu lystrer navnet Ventelo Webpartner, topper for tredje år i træk Top 100-kategorien for tele- og internetudbydere.
Hjørnestenen i Ventelo Webpartner har alle dage været at give kunderne den bedst tænkelige service, men det norske opkøb har betydet, at fokus i 2006 i højere grad har været rettet indad frem for på at servicere kunderne.
Det har utvivlsomt kostet noget tabt goodwill hos kunderne, mener direktør Rasmus Helmich. Men nu er integrationen hos den nye ejer vel overstået, og tiden til at kigge fremad og vinde tabt goodwill tilbage er kommet.
Kunderne skal dog ikke forvente prisnedsættelser.
– Jeg tror ikke, man kan sælge på pris længere. Nu handler det om added value, om at give kunden noget ekstra for pengene. Og det er ikke, at klartonen er ekstra klar eller at minuttet koster 11 øre i stedet for 11,5. Added value er, at det er nemt, enkelt og fungerer i det daglige brug, siger Rasmus Helmich.
Den øgede værdi vil Ventelo Webpartner blandt andet tilbyde kunderne ved at give dem mulighed for at samle internet og telefoni hos virksomheden. Fokus på telesektoren er nyt og er nedarvet fra det nye moderselskab, der har status som Norges næststørste teleselskab med blandt andet 75.000 kunder alene i erhvervssegmentet.
I hele Skandinavien har Ventelo omkring 390.000 kunder, hvoraf cirka 6.000 stammer fra den danske afdeling. Det tal kan meget vel vokse i fremtiden. For selvom Ventelo Webpartner gør en dyd ud af kun at levere til erhvervskunder, kan det være ved at ændre sig.
Således tilbyder Ventelo allerede sine knap 300.000 privatkunder i Norge og Sverige bredbånd og internet.
Rasmus Helmich har tidligere været imod at gå ind på det private marked, men han erkender, at Ventelo Webpartner meget vel i fremtiden vil byde hr. og fru Danmark indenfor.
– Vi har gjort det i Norge og Sverige, så det vil da være mærkeligt, hvis ikke vi gjorde det i Danmark også, siger han.
Selvom der kan være synergier ved at være aktiv på både det private og erhversmarkedet, advarer han dog imod at lade sig forblænde af stordriftsfordelene.
– Man skal i meget, meget høj grad være opmærksom på, at det serviceniveau, som private forventer, ikke smitter af på det, man leverer til erhvervskunder. Hvis nogle i koncernen vedtager, at vi skal på privatmarkedet, vil min store kæphest være, at vi skal have så klar en adskillelse mellem privat- og erhvervskunder, at vi lige så godt kunne være to selskaber, siger han.
Ifølge Rasmus Helmich tages beslutningen om privatkunder tidligst i 2007.