It-konsulenthuset Segmenta, som lever af at implementere det tyske virksomhedssystem SAP, fejer al modstand til side og løber med guldet i dette års Top 100-undersøgelse.
Selskabet er dermed kommet langt, siden Lars Damgaard og Kjartan Kristensen stiftede selskabet for seks et halvt år siden.
De forlod begge topposter hos IBM for at leve iværksætterdrømmen ud.
- Vi har ikke fortrudt et sekund. Vi nyder at være herrer i eget hus, siger Lars Damgaard, administrerende direktør for Segmenta.
- Det er en fornøjelse, at vi ikke skal spørge nogen om lov, før vi træffer en beslutning, fortsætter han.
Lars Damgaard var administrerende direktør i IBM's nu hedengangne konsulentforretning Management Application Systems (MAS) før Segmenta-tiden. Kjartan Kristensen var konsulentdirektør samme sted.
Kort kommandovej nøgle til succes
Den korte kommandovej hos Segmenta giver ifølge stifter-duoen en langt mere adræt organisation end den, konkurrenter som Capgemini, Accenture, IBM og CSC slås med under store SAP-projekter.
- Vi har selv prøvet, hvordan det er hele tiden at skulle hjem og spørge om lov, før man kan foretage ændringer i det aftalte. Det er frustrerende både for medarbejderne og kunderne, siger Kjartan Kristensen, partner i Segmenta.
Derfor har de to stiftere siden etableringen lagt vægt på selv at være til stede, når de store SAP-projekter ruller ude hos kunderne.
- Det er en kæmpe fordel. Det bringer os helt tæt på kunden, og samtidig betyder det, at vi kan reagere på kundernes ønsker med det samme og lave håndslagsaftaler på stedet, siger Kjartan Kristensen.
Derudover fremhæver Segmenta-stifterne, at den danske SAP-verden i høj grad er en tillidsbranche baseret på gode relationer og tillid, hvilket betyder, at ledernes hang til selv at gå forrest i projekterne, bliver højt værdsæt.
De to stiftere fik i 2003 en ny partner, da Thomas Stolborg blev inviteret inden for i ejerkredsen. Det takkede han ja til, og han er i dag ansvarlig for salg, markedsføring og forretningsudvikling.
En post som langt fra er fremmed for ham, da han inden partnerskabet i Segmenta var management konsulent hos det internationale konsulentfirma Accenture i ti år. De sidste fem år som en del af ledelsen.
- Vores fortid i konsulentbranchen giver Segmenta en række fordele. Eksempelvis har alle tre partnere dyder som rettidig omhu og professionalisme inde på rygraden fra vores tidligere arbejdspladser. Derudover spiller det netværk, vi har bygget op, en enorm rolle, siger Thomas Stolborg.
Slås med de store
Og Segmenta har brug for alle de fordele, selskabet kan opdrive, da det ikke – som en lang række andre succesrige SAP-konsulenthuse de senere år – fokuserer på moduler til specialiserede dele af SAP-markedet, men derimod tager kampen op mod de internationale konsulenthuse om helt store SAP-projekter.
Det har bl.a. givet pote hos det fusionerede energiselskab SEAS-NVE, hvor Segmenta var projekt ansvarlig, da energiselskabet integrerede et nyt fælles SAP-system.
- Et sådant projekt havde tilknyttet rigtig mange konsulenter og løb over godt halvandet år, siger Thomas Stolborg.
Det betyder også, at Segmentas 27 fastansatte SAP-konsulenter langt fra er nok til at løfte opgaverne.
- De store virksomheder har som regel selv en del SAP-folk ansat. Derudover hyrer vi de nødvendige SAP-konsulenter hos vores konkurrenter, siger Thomas Stolborg.
Derimod lejer de sjældent SAP-konsulenter hos konsulenthuse, der har specialiseret sig i at levere it-konsulenter med spidskompetencer på projektbasis.
- Det er der flere grunde til. Den første er, at de konsulenter ikke har den samme ejerskabsfølelse over for det SAP-projekt, de er en del af, som vores fastansatte medarbejdere, siger Thomas Stolborg.
- Det kan man heller ikke forvente, de er jo ansat på timebasis. For det andet er vi ikke meget for at miste de erfaringer, vi har haft med SAP-projektet, når konsulenten forlader os, fortsætter han.
Forventer vækst på 65 procent i år
I 2005 stammede omsætningen i regnskabet primært fra to store SAP-projekter, mens 10-15 mindre projekter stod for den resterende del.
I år står selskabet for fem store projekter samt en række mindre, hvilket er en af grundene til, at Segmenta-ledelsen forventer en omsætningsfremgang på 60-65 procent og en tilsvarende stigning på bundlinjen.
Det bliver i så fald tredje år i træk med omsætningsfremgang på mere end 50 procent per år.
- I dag stammer mellem 90 og 95 procent af vores omsætning fra egne projekter. Det er en ændring i forhold til tidligere, hvor en stor del kom fra konsulenter, som vi lejede ud til vores konkurrenters SAP-projekter, siger Lars Damgaard.
Et kendt navn i branchen
Den stigende andel af egne store SAP-projekter hænger tæt sammen med, at Segmenta er ved at blive et kendt navn i branchen.
- I begyndelsen var det rigtigt svært, når vi bød på de store projekter. ”Tak for tilbuddet, men hvem er i, og kan vi se jeres tre sidste årsregnskaber”? var en af de typiske reaktioner fra potentielle kunder, siger Thomas Stolborg.
Den hurdle er passeret, men de tre Segmenta-stiftere kan godt forstå de kunder, der ikke har haft lyst til at satse på en lille partner, når et stort SAP-projekt bliver sat i søen.
- Et SAP-projekt er ikke bare en stor økonomisk satsning for en virksomhed, men også ofte en total omlægning af selskabets it-infrastruktur og organisation, siger Lars Damgaard.
- Derfor er det helt naturligt at virksomhederne går efter en partner, som de ved, også er der om et halvt og om tre år, når der skal tilrettes eller ændres i SAP-installationen, fortsætter han.
På jagt efter opkøbsemner
Segmenta ville gerne have 10 flere SAP-konsulenter på lønningslisten, men har svært ved at finde nogle, der opfylder de krav, selskabet stiller.
- Vores medarbejdere har i gennemsnit otte års erfaring, og ingen af dem mindre end fem år. Det skal vi ikke under, så det sætter naturligvis en naturlig grænse for rekrutteringsgrundlaget, siger Lars Damgaard.
Manglen på rekrutteringsegnede konsulenter har også medført, at selskabet, der er vokset organisk siden etableringen, er på jagt efter opkøbsemner.
- Vi ser på virksomheder med op til otte ansatte, som har kompetencer, vi kan se forretningsmuligheder i at få kombineret med vores egne, siger Lars Damgaard.
Ingen af medlemmerne af partnertrekløveret har lyst til at fortælle, hvilke specifikke virksomheder, de har i kikkerten. Kun at der er flere muligheder i spil, og at opkøb eller fusioner sandsynligvis først bliver til noget konkret i årets sidste kvartal.
- Medmindre CSC falder så meget i pris, at vi kan byde ind, for så slår vi til i morgen, siger Lars Damgaard med et skævt smil.
Fokus på forsyningsbranchen
Det er ikke i alle brancher, at Segmenta står lige stærkt.
Ekspertiseområdet er SAP-løsninger til virksomheder, der lever af at forsyne tusinder – ja, ofte hundredetusinder - af forbrugere med bl.a. telefoni, bredbånd, elektricitet, olie, gas eller vand. Blandt kunderne er selskaber som NESA, SEAS-NVE, Energinet.dk og KMD.
Segmenta har bl.a. udviklet en SAP-løsning til debitorstyring i energisektoren.
- Vi har solgt løsningen til vores kunder i den danske energibranche. Den løsning vurderede vi, at vi havde brug for en storebror til at bringe ud over Danmarks grænser, siger Thomas Stolborg.
Samarbejder med KMD
Derfor indgik selskabet i marts en aftale med KMD, der sælger debitormodulet på det internationale marked. Aftalen med KMD sikrer Segmenta en del af indtjeningen af salget af løsningen ti år frem.
Endvidere skal Segmenta stå for at videreudvikle løsningen for KMD, der alene i år har skudt et millionbeløb i produktet.
KMD og Segmenta forventer blandt andet at tilpasse modulet til SAP's brancheløsninger inden for tele, forsikring og ikke mindst den offentlige sektor, hvor KMD står stærkt.