Onlineauktioner, netbutikker, chatsider, fagforeningshjemmesider. Der er mange private hjemmesider på nettet, der har login-systemer, men kun få af dem bruger den digitale signatur.
Den er for dyrt, det er for besværligt, og det bliver ikke markedsført godt nok, lyder det fra en række private hjemmesider.
Den digitale signatur er gratis at bruge for borgerne, uanset om de selv bruger signaturen, eller om de forlanger en digital signatur for at kunne logge ind på deres hjemmesider.
Helt absurd
Loginsystemet koster imidlertid penge for virksomheder. Listeprisen ligger på to til seks kroner per unikke bruger på en hjemmeside per år.
– Så forstår jeg bedre den signatur ikke er mere udbredt, siger administrerende direktør i DK Hostmaster Per Kølle, der kalder det "dybt uinteressant" for domænenavnsadministratoren at bestille signaturen, hvis den er så dyr.
– Så skal vi hæve gebyrerne. Vi tager 36 kroner for et domænenavn nu. Så er det jo helt absurd, at vi af det lille beløb skal betale to til seks kroner, siger Per Kølle.
Ikke rentabelt
Martin Pedersen er it-chef for CBB mobil, og det har især været den manglende udbredelse af signaturen, der har afholdt CBB fra at implementere det.
Men han understreger, at prisen bestemt ikke er med til at trække det grønne signaturlogo ind på siden.
– Det er jo slet ikke rentabelt. Alene omkostningen vil afskrække mig, siger Martin Pedersen.
Har hele tiden været planen
TDC's ansvarlige for den digitale signatur, John Christensen, henholder sig til, at det hele tiden har været en del af aftalen mellem TDC og staten, at TDC kunne opkræve penge fra de private firmaer.
– Det er selvfølgelig beklageligt, hvis folk ikke vil bruge den digitale signatur på grund af prisen, men det er den model, vi aftalte med ministeriet i sin tid: Det skulle være gratis for den enkelte borger, og så lagde vi noget af udgiften over på virksomhederne, fordi de vil opleve en grad af effektivisering og en nemmere administration af det her, siger John Christensen.
Det er den socialdemokratiske it-ordfører, Magnus Heunicke, ikke vidende om, og han har derfor stillet et spørgsmål til Helge Sander, om hvorfor prisen er så høj.
– Vi vil gerne have virksomhederne med, og hvis de selv peger på, at det er for dyrt, så må vi lave den aftale om. Det er tåbeligt at lave flere barrierer, siger Magnus Heunicke.
Frisørerne er med
Hairtools har lavet et system til frisører, hvor kunder kan bruge den digitale signatur til at booke tider online.
Torben Hinge fra firmaet mener ikke, at prisen for systemet er specielt dyr, men alligevel kunne han godt ønske sig, at TDC gjorde det gratis at bruge signaturen. I hvert fald i en periode.
– Jeg tror ikke, den største udfordring er at få forbrugerne til at bruge det. Jeg tror, den største udfordring er at få det implementeret så mange steder som muligt, så det bliver helt naturligt at bruge den digitale signatur. TDC's strategi har været helt forfejlet, siger han.
Torben Hinge mener desuden, at TDC ikke gør det let nok for virksomhederne at få information og hjælp til implementering af den digitale signatur.
Den opfattelse deler de hos Digte.dk, der også bruger signaturen.
– Folk tror, det er for svært at implementere signaturen, og TDC giver ingen information om, hvordan man let kan gøre det. Jeg forstår ikke, at man ikke laver nogle hjælpedokumenter til, hvordan man sætter systemet op med apache for eksempel, siger Rasmus Beck, der har været med til at grundlægge digte.dk.
Ikke brugervenligt nok
Computerworld Online fortalte for nyligt, at TDC har foreslået børnechatsider en model, hvor børnene kan bruge deres forældres digitale signatur, når de logger på chatsiderne. Det ville sikre en øget sikkerhed mod pædofile, mener TDC.
Børnechatsiden Arto har allerede afvist forslaget, da det ikke er brugervenligt nok. Af samme grund ønsker konkurrenterne NationX og Skum heller ikke signaturen.
– Men når det er sagt, må jeg indrømme, at to til seks kroner lyder som rigtig meget. Hvis det ikke var for den tekniske begrænsning, så ville denne pris højest sandsynligt gøre, at vi ikke ville overveje at bruge signaturen alligevel. Med 70.000 brugere ville det jo koste os 140.000-420.000 kr, siger Martin Bay Pedersen fra Netomia, der står bag NationX.
John Christensen ønsker ikke at diskutere priser i medierne og oplyser, at TDC ikke nødvendigvis vil opkræve listeprisen fra børnechatsiderne.
Læs mere om den digitale signatur i den trykte udgave af Computerworld fredag