Primitive pokerrobotter kan give internetpokertjenesternes ejere hovedpine, fordi de kan ødelægge spillet for de almindelige brugere.
Også mere erfarne pokerspillere kan nu begynde at se deres binære modstandere nærme sig et niveau, hvor de kan slå de bedste menneskelige spillere.
Verdensmestre i skak har allerede tabt til avanceret software og nu kan poker blive ét af de næste områder, hvor mennesket bliver slået.
I hvert fald hvis det står til flere forskere i spilteori og kunstig intelligens, som forsøger at forbedre algoritmerne, der ligger til grund for pokerrobotterne.
Poker er mere kompliceret end skak i forhold til konstruktion af effektive algoritmer, fordi der skal tages hensyn til, at visse faktorer er ukendte, såsom værdien af modstanderens hånd.
Det samme problem optræder ikke i skak, hvor begge spillere kan se alle brikker.
I pokervarianten "Texas Hold 'Em", der er den mest populære på casinoer og internetpokertjenester, er der således omkring 26 millioner mulige kombinationer i anden runde af spillet med blot to spillere.
En forbedret algoritme, udviklet af lektor Toumas Sandholm fra Carnegie Mellon University til pokerrobotten GS2, kan imidlertid reduceret antallet af kombinationer, som softwaren skal tage vurdere til blot 2.465.
Softwaren er dog endnu ikke i stand til at slå de bedste menneskelige spillere.
- Problemet er nu, hvordan man automatisk kan komme med bedre og bedre strategier. Den beregningsmæssige og kombinatoriske kompleksitet gør det til en enorm udfordring, siger Toumas Sandholm.
Forskningen i algoritmer og kunstig intelligens til pokerspil kan også senere vise sig at give gevinst i software, der eksempelvis kan hjælpe med at optimere e-handel- og auktionssoftware.