It-forhandleren og pc-producenten Dell er nødt til at genopfinde sig selv for at rette op på skuffende resultater på det seneste, mener ledelsen, der nu vil sætte mere fokus på blandt andet bedre design.
Koncernen skal gennemgå en renovering, der skal munde ud i et "Dell 2.0", som planen er døbt.
- Vi har fulgt Dell-modellen i 22 år, men i takt med at markedet ændrer sig, så har vores kunders behov og ønsker også ændret siger, siger direktør Kevin Rollins fra Dell.
Grundig evaluering
Derfor vil alle trin i forretningsmodellen nu blive taget under grundig evaluering.
De nye tiltag vil blandt andet omfatte fabrikker, der ligger tættere på kunderne i de nye vækstmarkeder i Indien, Brasilien og Centraleuropa.
Samtidig skal et nyoprettet hold bestående af 60 industrielle designere sørge for, at Dells pc'er også udvikles inden for design og brugervenlighed frem for blot pris og ydelse, som før var nok til at gøre Dell til verdens største forhandler af pc'er.
Dell vil også reducere selskabets uklare prisstruktur, så faste lave priser afløser de ofte uigennemskuelige rabatter, selskabet hidtil har opereret med.
Koncernen er på det seneste kommet under pres ikke alene på it-markedet, men også selskabets omdømme efter tilbagekaldelsen af 4,1 millioner batterier til bærbare pc'er.
Desuden er der optræk til, at selskabet bliver nødt til at revidere tidligere regnskaber på grund af uregelmæssigheder.