De mindre kunstnere tjener flere penge end nogensinde, samtidig med at antallet af udgivelser fra denne gruppe aldrig har været højere.
Det er et par af de opsigtsvækkende konklusioner i en netop offentliggjort rapport fra Piratgruppen om digitaliseringens og pirateriets indflydelse på pladesalget i Danmark.
Er der nu også krise?
- Rapporten kan bruges til at sætte nogle helt grundlæggende spørgsmålstegn ved den krise, som pladebranchen har råbt op om i mange år, siger Sebastian Gjerding, der er talsmand for Piratgruppen.
Ifølge Sebastian Gjerding fortæller rapporten nemlig, at pladesalget ganske vist er faldende.
Men samtidig har musiklivet aldrig været så mangfoldigt, folk går meget oftere til koncerter og de små kunstnere får flere penge fra eksempelvis NCB (Nordisk Copyright Bureau).
- Det er kun de store kunstnere, som mister penge, og det kan sagtens være fordi, at folks købevaner er ændret, siger Sebastian Gjerding.
Rapporten bygger på tal fra pladebranchen selv og stiller skarpt på pladebranchens udvikling fra 1995 til 2005.
Det fortæller cand.mag. Claus Pedersen, som har udarbejdet rapporten på grundlag af tal fra eksempelvis IFPI, Nordisk Copyright Bureau og Koda.
Der er intet at komme efter
- Det er ikke en videnskabelig rapport. Det er et diskussionsoplæg. Videnskaben består i indsamlingen af tal fra vores modstandere, som vi har systematiseret og sammenlignet. De vigtige tal kommer fra hestens mund, så derfor er der intet at komme efter, siger Claus Pedersen.
Rapporten diskuterer, hvad fildeling er, og hvilke muligheder man har for at forhindre det.
Ifølge Claus Pedersen er Piratgruppens holdning, at fildeling ikke kan stoppes, med mindre man grundlæggende ønsker at ændre hele den måde internettet fungerer på.
Hos pladebranche-organisationen IFPI har marketingdirektør Jesper Bay udbedt sig tid til at gennemgå piratgruppens rapport, inden han kommenterer indholdet.
Relevant link