ComputerViews: De blæser fiber til den store guldmedalje i den danske provins, hvor elkunderne kan træde direkte ind i det digitale nirvana med bredbåndsforbindelser, der lover en topfart på den blærede side af hundrede megabit.
De danske elselskaber har på fire år gravet knap 10.000 kilometer lysleder ned i mulden. Et ganske imponerende tal – til sammenligning har TDC omkring 25.000 kilometer fiber.
Men når man kigger på den økonomiske side af sagen kommer armene hurtigt ned igen.
13.000 husstande
For en investering på 1,7 milliarder kroner har selskaberne nemlig kun formået at tilslutte 13.000 husstande.
Det har altså i gennemsnit kostet godt 130.000 kroner at forbinde en enkelt husstand.
Vi lader lige det tal stå et øjeblik, mens vi kigger på argumenterne i elselskabernes økonomiske favør.
For det første, lyder deres vurdering, vil den marginale omkostning ved at erhverve en kunde falde i takt med at nettet udbygges.
For det andet kan elselskaberne så tilbyde deres kunder ægte ’triple play’ med bredbånd, telefoni og kabel-TV, og dermed hente en del af det investerede hjem på indholdstjenester.
Det går ikke op
Fair nok, men regnestykket går alligevel ikke op.
En hurtig udregning på bagsiden af en konvolut viser, at hvis et selskab kan tjene tusind kroner om måneden på at levere triple play.
Hvis det kan holde en indtjenings-margin på 35 procent før afskrivninger og amortisering – to ganske optimistiske forudsætninger – så vil det stadig tage mere end 30 år at forrente investeringen.
Det har altså meget lange udsigter før det store danske fibereventyr bliver en god forretning, hvilket burde give dybe panderynker hos selskabernes aktionærer, der skal betale gildet.
Men dem om det.
For der er som bekendt ikke noget, som er så skidt, at det ikke er godt for noget.
Selv hvis fibersatsningen bliver det forventede økonomiske flop, skaber den i disse år en ny infrastruktur, der vil øge konkurrencen på bredbåndsmarkedet.
Det er selv sagt ikke populært hos TDC, eller for den sags skyld Telia eller Telenor, de tre nordiske telemonopolister, der til sammen sidder på over 80 procent af markedet.
For forbrugerne er det en anden sag. De kan – i modsætning til elselskaberne – grine hele vejen ned til banken.
ComputerViews er en helt ny analyseform herhjemme. Læs mere om ideen bag ComputerViews her