Pengene er sluppet op hos Zeitguyz Game Developers, der i halvandet år har arbejdet på at udvikle spillet Urban Mysteries.
Årsagen er manglen på danske investorer, forklarer Morten Iversen, der er direktør i spilfirmaet.
- Vi har nok set forkert fra ledelsens side, for vi troede, at investerings-viljen ville være der, men den har været stort set ikke eksisterende, forklarer Morten Iversen.
De 25 spiludviklere, der er tilknyttet ZeitGuyz Game Developers, har haft base i Væksthuset på IT-Universitetet i København.
Direktør Morten Iversen var tidligere ansat i IO Interactive, hvor han var med til at skabe spil som Hitman og Freedom Fighters.
Alt tegnede lyst
Det kuldsejlede spilprojekt tegnede ellers lyst.
Zeitguyz havde tidligere på året en demo til Urban Mysteries med på verdens største spilmesse, E3 i Los Angeles, hvor demoen blev mødt med meget positive reaktioner fra de internationale spilforlag.
– Jeg er 100 procent sikker på, at spillet nok skal blive udgivet. Spørgsmålet er bare, hvor længe vi har råd til at vente, før vi indgår en aftale, lød det dengang fra direktør Morten Iversen.
Men selv om interessen for spillet har været stor – ikke mindst fordi der står IO Interactive på stifternes c.v. – var det i sidste ende ikke nok til at gøre spillet til en realitet.
- Så det er drønærgerligt, men vi må erkende, at vi ikke har været dygtige nok til at undersøge investor-mulighederne i England og USA. Og nu er tiden løbet fra os, for der er ikke flere penge i kassen, forklarer Morten Iversen.
Store budgetter
Zeitguyz manglede omkring syv millioner investor-kroner for at kunne få en aftale på plads med et internationalt spilforlag.
Spillet Urban Mysteries ville i alt koste 80 millioner kroner at producere, og det var ment som et PC- og konsolspil lidt i stil med Half-Life 2.
Budgetterne til den slags spil er i de senere år vokset markant, og selv om Zeitguyz har fået omkring 370.000 kroner af EU til udviklingen, og stifterne samtidig havde royalties fra deres tid i IO Interactive, var det altså i sidste ende ikke nok.
Morten Iversen mener, at en af årsagerne til den manglende investerings-vilje kan være, at der efterhånden har været en del fejlslagne danske spilprojekter.
- De danske investorer er meget lidt risikovillige. Det er underligt, at der ikke er flere, der har fået øje på IO Interactive og kan se, at der er penge i spil. De kigger kun på fiaskoerne, siger Morten Iversen.
Vil ud med æren i behold
Zeitguys Game Developers sendte tidligere på ugen en meddelelse ud på spilsitet spiludvikling.dk for at forklare den svære beslutning:
- Med et højt ambitionsniveau bliver man også sårbar og skrøbelig i fundamentet. En kombination af flere faktorer har gjort at ledelsen har truffet den for alle alvorlige beslutning om at stoppe projektet med øjeblikkelig virkning, da det blev klart at vi ikke kunne opnå de mål vi havde sat os, skrev Zeitguyz i meddelelsen.
Dermed er det københavnske spilprojekt altså game over, men Morten Iversen mener, at ledelsen har formået at stoppe projektet i tide.
- I halvandet år har vi arbejdet for stort set ingen penge, for de er gået til hardware. Derfor ville der meget snart begynde at sive nogle nøgle-medarbejdere fra virksomheden. Vi kunne godt have forsat et par måneder endnu, men så ville vi bare forbløde langsomt. Nu kommer vi i det mindste ud med æren i behold, siger Morten Iversen.