Mediebureauet Notabene.net med foden plantet på den alternative minibørs First North udvider aktiviteterne fra online-markedsføring til udvikling af egne internetmedier.
Med egne medier vil Notabene kunne skabe billigere net-trafik til annonce-kunderne, lyder tanken bag strategien.
I dag skaber Notabene.net blandt andet trafik hos kunderne ved at købe annoncer hos etablerede netmedier.
Det kan gøres billigere, hvis man i højere grad selv ejer medier, hvor annoncerne kan placeres, mener administrerende direktør, Brian Mertz Pedersen.
Billigere trafik
- Vores kunder betaler typisk per klik eller i forhold til det salg, som vores annoncering medfører. Jo mere trafik vi kan skabe, jo mere får vores kunder ud af det, og jo mere tjener vi selv, siger Brian Mertz Pedersen.
I første omgang satser Notabene.net på at etablere en spil- og filmportal i samarbejde med Blockbuster.
Blockbuster udgiver i forvejen 10 gange om året magasinet Premiere, og det er blandt andet artiklerne fra magasinet, der skal udgøre indholdet på den nye portal.
Jobbank med StepStone
Samtidig udvides Notabenes nyerhvervelse Forbrugerlogen.dk med en jobbank, der etableres i samarbejde med rekrutteringsfirmaet StepStone.
Forbrugerlogen har 170.000 tilmeldte brugere, der jævnligt modtager forskellige tilbud via email.
Tanken er, at aktiviteterne også skal omfatte jobtilbud og at brugerantallet skal vokse til 300.000.
Udover at skabe mere trafik til Notabenes annonce-kunder, skal selskabets nye aktiviteter i sig selv bidrage positivt til indtjeningen.
Samme tanke ligger bag et bebudet opkøb af allerede etablerede netmedier i Danmark og Sverige.
Køber medier i Sverige
- Vi er i dialog om flere mulige medier i øjeblikket med henblik på et køb. Det er netmedier, der er interessant for os, fordi de kan skabe noget kvalitetstrafik, siger Brian Mertz Pedersen.
Forventningen er, at den nye strategi samlet set vil løfte både omsætningen og indtjeningen hos Notabene.net, men Brian Mertz Pedersen er endnu ikke klar til at sætte tal på den vækst.
- Vi bruger en del tid og ressourcer på at sætte det hele i gang nu, men det vil sandsynligvis først løfte indtjeningen i første halvår næste år, siger Brian Mertz Pedersen.
Han tilføjer, at Forbrugerlogen allerede nu viser vækst.
- Og hvis vi køber etablerede net-medier, kan det jo også hurtigt give et løft, siger Brian Mertz Pedersen.