Spilbranchens på én gang mest feterede og udskældte messe står over for en komplet omstrukturering, hvor udstillingsmessen erstattes af en række særskilte præsentationer fra de enkelte udstillere spredt over forskellige hoteller i Los Angeles. Det skriver Los Angeles Times.
I sin nuværende form er E3 berygtet for de store udstillingshaller, hvor spiludgiverne kæmper om de op mod 60.000 besøgendes opmærksomhed.
Den nye version af E3 vil betyde en drastisk reducering i antallet af besøgende, der ifølge formand for Entertainment Software Association, Douglas Lowenstein, vil ligge under 10.000, skriver nyhedsbureauet Reuters.
Arrangementet bliver samtidig flyttet fra maj til juli, angiveligt efter ønske fra spilproducenterne, der på det tidspunkt vil kunne give et bedre indtryk af de spil, der bliver sendt i handlen op til jul.
- En demo, du laver i juli, vil i langt højere grad afspejle et spil til julehandlen, end noget du banker sammen i maj, siger talsmand Jeff Brown fra spilfirmaet Electronic Arts til Los Angeles Times.
Lukningen af udstillingen i forbindelse med E3 kan endvidere ses som et tegn på, at spilbranchen ikke længere behøver at tiltrække sig generel opmærksomhed i samme grad, som da E3 første gang blev afholdt i 1995.
Allerede i år forsøgte arrangørerne at ændre messen i retning af et mere professionelt forum ved blandt andet at indføre forbud mod at bruge letpåklædte modeller som blikfang for spilfirmaernes stande.