Kvaliteten af IP-telefoni bliver ringere og ringere.
Det fastslår en af de hidtil største undersøgelser om IP-kvalitet, der peger på, at det er kvaliteten af de linjer, der anvendes til IP-telefoni, der ofte er for dårlig.
Det er amerikanske Brix Networks, som specialiserer sig i overvågning af netværkskvalitet, der har samlet data om kvaliteten af IP telefoni via hjemmesiden TestYourVoIP.com, hvor næsten en million brugere har testet deres IP forbindelse over de seneste to år.
Dalende kvalitet
Talmaterialet viser, at der fra slutningen af 2004 er sket en betydelig forringelse af kvaliteten af forbindelserne.
Testresultaterne er blevet målt på baggrund af en såkaldt MOS, eller Mean Opinion Score, hvor talekvaliteten vurderes på en skala fra 1 til 5.
En MOS på 3,6 eller derover opfattes som en acceptabel talekvalitet. Blot 81 procent af linjerne testet over perioden nåede op på dette niveau.
Særligt bekymrende for udbyderne af IP-telefoni er det, at trenden synes at gå i den forkerte retning.
I begyndelsen af 2005 var omkring 85 procent af linjerne af acceptabel kvalitet, men i år har andelen været helt nede at skrabe omkring 76 til 78 procent.
Hurtig vækst koster
Brix Networks ser en sammenhæng mellem den hurtige vækst i udbredelsen af IP-telefoni og den dalende kvalitet.
- I de seneste år er det globale marked for privat IP-telefoni vokset til næsten 20 millioner abonnenter.
Resultaterne fra TestYourVoIP.com indikerer, at kvaliteten af opkald over Internettet er faldet over den samme periode, siger Kaynam Hedayat, chief technology officer hos Brix.
Samtidig kan væksten i tjenester som IPTV lægge yderligere pres på båndbredden fremover, vurderer han.
- Internettet er bestemt rede til IP-telefoni, men det er vigtigt, at tjenesteleverandørerne differentierer tjenesterne og prioriterer de vigtigste nu, hvor der er flere tjenester, som spiser af båndbredden, siger Kaynam Hedayat.
Norden i top
Resultaterne fra TestYourVoIP.com synes dog også at antyde, at nordiske brugere af IP-telefonien er noget bedre kørende, end det er tilfældet andetsteds i verden.
Den gennemsnitlige MOS blandt brugere i Helsinki – den eneste nordiske destination, der er tilgængelig på hjemmesiden - ligger på 3,9 sammenlignet med 3,5 i London og blot 3,0 i Sydney, som er den absolutte bundskraber.
Men på længere sigt er der en risiko for, at den øgede konkurrence på bredbåndsområdet i Europa kan presse kvaliteten, fordi nye operatører, der profilerer sig på den lavest mulige pris, vil levere en dårligere kvalitet af forbindelser.
Risikerer overbookning
- Der kan være en tendens til, at der dukker lavprisoperatører op, som vil overbooke det bagvedliggende net, siger Torben Rune, direktør for konsulentfirmaet Netplan.
I udgangspunktet er de europæiske net i dag dog i bedre stand end de amerikanske, og kvalitetsspørgsmålet derfor mindre brændende på kort sigt.
- I USA er der meget større afstande og meget mindre kraft i infrastrukturen end i Europa, siger Torben Rune.