Systemerne hos internetleverandøren Uni2 kører igen tilfredsstillende, melder direktør Mads Liebst Gunnersen, efter et kortvarigt strømsvigt onsdag i sidste uge førte til et fuldstændigt nedbrud i mailsystemet.
Nedbruddet har siden givet mail-kunder problemer i adskillige dage.
Ifølge direktør Mads Liebst Gunnersen var systemerne tirsdag genetableret og den oparbejdede pukkel af e-mail ekspederet, så alt igen kørte tilfredsstillende.
Sikkerhed i orden
- Vores systemer har været i stand til at håndtere det fuldstændige nedbrud, men jeg er klar over, at mange kunder er frustrerede over, at det har taget fem dage at komme tilbage til en normal drift, siger Mads Liebst Gunnersen.
Den lange ventetid skyldes ifølge Uni2, at det ramte system består af 900 gigabyte data fordelt på 25 millioner filer, der er blevet hentet fra Uni2's backupsystem via båndrobotter.
- Det tager desværre lang tid, fordi datamængden er så omfattende. Vi har mange kunder på den samme platform for at kunne levere et kvalitetsprodukt til en fornuftig pris, siger Mads Liebst Gunnersen.
Fejl på harddisk
Ifølge Uni2 skyldes de store konsekvenser af strømsvigtet, at mailsystemet samtidig blev ramt af en harddiskfejl.
Under systemets genbygning kom der endnu et strømsvigt, der bevirkede, at disksystemet mistede information om datafilernes placeringer.
- Man kan sige, at der er tale om et meget kortvarigt strømsvigt, der har fået omfattende følgevirkninger, siger Mads Liebst Gunnersen.
Han mener, at datatabet som følge af det fuldstændige nedbrud har været minimalt.
Intet datatab
- Som udgangspunkt vil man næppe kunne genskabe en så omfattende mængde data uden et minimalt tab. Der vil være et kritisk tidsinterval mellem det tidspunkt, hvor den sidste backup er afsluttet, og det tidspunkt, hvor nedbruddet sker, siger Mads Liebst Gunnersen.
- Vi har ikke noget overblik over det, men vi har ikke fået tilbagemeldinger om massive datatab, så jeg tror, at vi ligger i den lave ende, siger han.
Ifølge Mads Liebst Gunnersen har ingen kunder rettet krav om erstatning mod Uni2 som følge af tab efter nedbruddet.
- Men der er ingen tvivl om, at der er kunder, der mener, at de ikke har fået leveret, hvad de betaler for. Det vil give nogle efterspil, hvor vi må kigge på mulighederne for at kompensere berørte kunder, hvis det er muligt at opgøre et tab, siger Mads Liebst Gunnersen.
Massive problemer
Unis2's problemer i sidste uge kommer efter en særdeles turbulent periode for virksomheden, efter opkøbet af Tiscali i 2005 har givet kraftige dønninger i form af tekniske problemer med webhoteller, internetopkoblinger og mailservere.
Det har som tidligere beskrevet af Computerworld skabt stor utilfredshed blandt en række kunder.
Selskabet skiftede i juni ud på direktørposten, hvor Mads Liebst Gunnersen afløste Daniel C. Elfort samme dag som Uni2 fremlagde årsregnskabet for 2005 med et underskud på en halv million kroner.
2005-resultatet var et tab på knap seks millioner kroner i forhold til regnskabsåret 2004.