Windows er verdens mest udbredte spilplatform, og nu vil Microsoft forsøge at puste nyt liv i interessen for pc-spil med en massiv ansigtsløftning.
Spilkonsollerne løber ganske vist med det meste af opmærksomheden, selvom hverken Xbox, Playstation eller Nintendos konsoller kan måle sig med antallet af Windows-pc'er.
Microsoft vil forsøge at skabe mere opmærksomhed omkring pc'ens evner som spilplatform gennem mere brugervenlighed og nogle af de markedsføringstricks, softwaregiganten har lært fra konkurrencen på konsolmarkedet.
Mere spil på Windows
- Tidligere har vi haft spilteknologi indbygget i Windows, men vi har ikke behandlet spil som én af de basale funktioner i Windows, og det er dét, vi nu vil lave om på, siger Rich Wickham, platformchef for spil på Windows, til avisen New York Times.
Spilteknologien, Microsoft har anvendt siden Windows 95, er DirectX, der har givet spiludviklerne en teknisk grænseflade at udvikle til, som dog er begrænset til Windows.
Med den nye strategi vil Microsoft forsøge at støtte spiludviklingen mere direkte både teknisk og økonomisk.
Samtidig skal en ny brugergrænseflade til administration af spil i Windows gøre installationen af spil nemmere og mere ensartet for brugerne.
Måske vigtigst af alt vil Microsoft optrappe markedsføringen af Windows som spilplatform. Det skal ske ude i butiksleddet, hvor spilkonsollerne i dag dominerer med ensrettede indpakninger og tydeligt adskilte områder dedikeret til Playstation, Xbox og Gamecube.
Prøv Windows-spil
Microsoft vil følge samme model for Windows-spil, hvor spillene får mere ensartede æsker og kommer til at stå mere organiseret på særskilte hylder i butikkerne.
Selskabet har også planer om at opstille pc'er i butikkerne, hvor kunderne kan afprøve Windows-spil på samme måde, som det i dag er muligt at prøve konsolspil.
- Der er ingen tvivl om, at Windows-spil ude i butikkerne lige nu ligner en katastrofe. Det vil vi lave om på, siger Rich Wickham til New York Times.
Flere havde erklæret pc-spillene en uddøende race, da de nye konsolgenerationer kom på markedet.
Selvom salget ikke på alle områder kan måle sig med salget til konsollerne, har Windows fået nyt kommercielt liv som spilplatform takket være online-spil, der nu skaber flere milliarder kroner i omsætning årligt.