Stadig flere større virksomehder har fået øje på potentialet i at integrerer fastnet-telefoni med mobile terminaler.
Et af de firmaer, der i øjeblikket arbejder på at bygge bro over kløften mellem IP-telefonien og de mobile netværk, er den danske systemintegrator Netdesign.
Med en løsning baseret på et koncept fra det amerikanske firma OnRelay forventer Netdesign i løbet af efteråret at tilbyde et system, hvor mobilen bliver fuldt integreret med en virksomheds fastnet.
– Det er et første skridt hen mod at binde den fælles IP-telefoniplatform (i virksomheder) sammen med den mobile verden, siger Peter Rafn, Netdesigns direktør.
Knaster skal høvles af
Perspektiverne i den type løsninger er betydelige, men teleanalytikeren Paul Merry fra Informa Telecoms i London vurderer, at der fortsat er en del knaster, der skal høvles af.
– De meget avancerede løsninger på området kræver stadig en del udviklingsarbejde. De vil først vinde indpas på virksomhedsmarkedet, hvor du har færre, men mere værdifulde kunder. Det vil blive sværere at sælge det på massemarkedet. Her kan det godt tage fem år, inden det for alvor slår igennem, siger Paul Merry.
De fleste kan dog blive enige om, at man på lidt længere sigt vil opleve en omfattende konvergens på tværs af de faste og mobile netværkstyper, og at et stigende antal terminaler frit vil migrere mellem de mange forskellige netværk.
– Det er kun et spørgsmål om tid før PDA'er og mobiler kan roame på WLAN og hot spots, siger Peter Rafn.
Det er et område, hvor teknologien bevæger sig hurtigt. Måske også hurtigere end brugere og virksomheder kan kapere.
– IP-platformen åbner for nye muligheder, men man kan diskutere, hvordan og hvor hurtigt, disse muligheder bliver udnyttet. På den ene side bliver man overrasket over, hvor hurtigt teknologien udvikler sig, men samtidig kan man også blive forbavset over inertien i teknologianvendelsen, siger Peter Rafn.
Primært større virksomheder
Det er i første række større virksomheder, der har kig på de integrerede løsninger, men de vil ikke nødvendigvis komme til at omfatte alle medarbejdere i en given organisation.
– Virksomhederne kigger typisk på, hvem brugeren er. Det bliver ikke nødvendigvis tilbudt til alle, siger Fredrika Hed Rosén fra det svenske konsulentfirma A-Focus.
I en rapport for den svenske post- og telestyrelse har Fredrika Hed Rosén analyseret store svenske virksomheders syn på integrationen af telefonitjenester.
De viser generelt stor interesse for området, mens det er mere uklart om teknologien vil slå igennem i forhold til de mindre virksomheder, siger hun.
– Om integrationen kommer til at krybe nedad, til de små og mellemstore virksomheder, det er jeg ikke så sikker på.
Læs mere om IP-telefoni i fredagens trykte udgave af Computerworld