For femte år i træk kan den danske afdeling af Colt Telecom præsentere et underskud. I år lyder det på 123 millioner kroner, og lægger man de seneste fem års resultater sammen, har teleselskabet nu tabt næsten en halv milliard kroner på den danske afdeling.
Rækken af dårlige resultater står i kontrast til omsætningen, der er steget markant i den samme periode. I 2002 var den på blot 37 millioner kroner her i landet, mens der i 2005 blev omsat for 162 millioner kroner.
- Vores koncern er vældig godt tilfreds med resultaterne i Danmark. Det mener jeg også bliver understreget af de nye udfordringer, som jeg har fået tilbudt, siger 36-årige Morten Holck Jæger, der de seneste to år har været administrerende direktør i den danske afdeling – og nu netop er blevet udnævnt til nordisk direktør i Colt Telecom.
Fem år med underskud
Den danske afdeling er en del af det britiske teleselskab Colt Telecom, som i Danmark sælger tele- og datatrafik til store erhvervskunder via optiske fiberkabler.
Morten Holck Jæger peger selv på, at det voldsomme underskud i 2005 skyldes, at selskabet blandt andet har nedskrevet en fordring på 22 millioner, og at man også har en momssag kørende med Skat. Derudover har Colt Telecom nedskrevet anlægsaktiverne med 95 millioner kroner.
De forklaringer ændrer dog ikke på, at den danske afdeling i de seneste fem har kostet koncernen næsten en halv milliard kroner.
Hvor længe tror du, at den danske afdeling får lov til at overleve med et så massivt underskud?
- I en koncern giver det ikke rigtig nogen mening at tage et enkelt isoleret land ud i forhold til den samlede koncern. I regnskabet kan man ikke se den værdi, som det danske selskab - på linie med det svenske, portugisiske, irske osv. - giver til koncernen i form af den tilstedeværelse, vi har i Europa, siger Morten Holck Jæger.
- Underskuddet skyldes også, at vi har foretaget massive investeringer, for det bliver man nødt til for at være konkurrencedygtig på det her marked, tilføjer han.
Flere produkter
Colt har blandt andet brugt 2005 på at etablere et globalt service center, der ligger i Indien. Ifølge Morten Holck Jæger bliver der flere serviceopgaver at kaste sig over i de kommende år, for selskabet er i gang med en udvidelse af de produkter, de tilbyder via fiberkablerne.
- Det har altid været udfordringen at tjene penge nok på den enkelte kunde i form af standarddatatjenester, fordi det koster så meget at grave kablerne ned. Men med IP-telefoni-tjenesterne og den produktportefølje, som følger med, nærmer vi os slutmålet – at blive en full-service-provider, siger Morten Holck Jæger.
- Hele markedet bliver konverteret nu, og det betyder, at der kommer nye tjenester ind. Så vi skal for det første være mere innovative, end man historisk set har været i telebranchen, og for det andet skal vi være væsentlig mere effektive i vores måde at producere tingene på, siger han.
Der er 38 ansatte i den danske afdeling af Colt Telecom, mens der er 3600 i hele koncernen.