IT- og Telestyrelsens rapport om dobbeltdækning på kobberforbindelserne bakker op om TDC's egen løsning på problemstillingen.
Den 30. maj meldte TDC ud, at selskabet af egen drift vil sænke prisen for kunder, der både betaler for fastnet-telefon og bredbånd.
Det skete, efter at blandt andre Cybercity i længere tid havde kritiseret, at der er tale om dobbeltdækning, fordi kunderne allerede betaler for kobbernetværket via deres telefonregning.
Videnskabsministeriet har bedt IT- og Telestyrelsen komme med en analyse af de mulige løsninger på dobbeltdækningsproblematikken.
Nu fastslår styrelsen så i den netop offentliggjorte analyse, at "dobbeltdækningsproblematikken vil med TDC’s initiativ være løst…"
- Vi er meget tilfredse med, at IT- og Telestyrelsen har fastslået, at der med vores nye prisstruktur ikke længere er grundlag for at diskutere den påståede dobbeltdækning, siger Kim Frimer, administrerende direktør for TDC Totalløsninger.
Cybercity er skuffet
Cybercity har flere gange været ude med en voldsom kritik af den dobbeltdækning, som de mener finder sted.
Hos Jesper Hansen, forretningsudviklingsdirektør i Cybercity, er skuffelsen over IT- og Telestyrelsens analyse da også stor.
- Vores umiddelbare kommentar er, at vi ikke er enige i konklusionerne, og i det hele taget finder vi hele processen kritisabel, fordi den har varet alt for lang tid, siger Jesper Hansen.
Styrelsens rapport er nu sendt videre til Videnskabsministeren, der har sendt den ud til it-ordførerne i Folketingets partier.
- Så nu sætter vi vores lid til, at man fra politisk side kan gennemskue, hvad der er op og ned i den her sag, så vi får skabt det rigtige fundament for fremtidens konkurrence på bredbåndsmarkedet, siger Jesper Hansen fra Cybercity.
Sænker prisen
Cybercity vil nu læse rapporten i detaljer, gennemgå den sammen med jurister og derefter overveje, hvad det næste skridt skal være.
Hos TDC er man glade for analysen fra IT- og Telestyrelsen, og Kim Frimer, administrerende direktør for TDC Totalløsninger, mener, at TDC's løsning bør drukne kritikken.
- Den 1. oktober ændrer vi på prisstrukturen, så kunder med både ADSL og fastnettelefoni får 40 kr. i rabat pr. måned, men samtidig stiger telefonabonnementet 10 kr. pr. måned for alle. Ændringen er indtægtsneutral for TDC - vi tjener hverken mere eller mindre end før. Til gengæld er der nu nogle kunder, der slipper billigere, mens andre må betale lidt mere, forklarer han.