Danmark er blevet en underskudsforretning for verdens største it-selskab, IBM.
For første gang siden 2001 måtte det danske selskab indkassere svidende røde tal på bundlinien i 2005, hvor selskabet tabte 87 millioner kroner.
Det er et betragteligt fald fra 2004, hvor IBM Danmark tjente 160 millioner kroner og er et foreløbigt lavpunkt for IBM siden rekordåret 2002, hvor IBM tjente mere end en kvart milliard kroner i Danmark.
Det viser IBM's netop offentliggjorte regnskabstal for 2005.
Vækst på omsætning
Tabet kommer, selv om IBM har haft en pæn vækst på omsætningen, der steg fra 7,2 milliarder kroner i 2004 til knap 10 milliarder kroner i 2005.
Både stigningen i omsætning og faldet i indtjening skyldes én ting, nemlig IBM's opkøb af Mærsk Data og DMData i 2004.
Ifølge IBM er underskuddet på 87 millioner kroner "påvirket af omkostninger i forbindelse med integrationen af DMData og Mærsk Data samt finansielle omkostninger relateret til opkøbet af disse selskaber".
110 mio. på integration
Samtidig har opkøbene bidraget til fremgangen i omsætningen, hvor salget af serviceydelser er gået op, mens produktsalget til gengæld er faldet.
I tørre tal har IBM spenderet knap 110 millioner kroner på såkaldte "omkostninger til koncernintegration".
Det dækker over ting som omskoling, møbler, lokaleindretning, konsulentbistand og meget andet i forbindelse med overtagelsen af de to selskaber, der næsten fordoblede IBM's medarbejderantal.
Samtidig løber de finansielle omkostninger - lån, renter, afskrivning af goodwill og lignende - i forbindelse med opkøbene op i knap 160 millioner kroner.
Pris ind til kroppen
IBM har holdt prisen for DMData og Mærsk Data tæt ind til kroppen siden opkøbet i 2004, men selskabet bogførte sidste år den tilkøbte værdi med fire milliarder kroner.
Trods tabet på 87 millioner kroner erklærer IBM's bestyrelse og administrerende direktør Lars Mikkelgaard-Jensen 2005-resultatet for "tilfredsstillende" i regnskabet.
Ledelsen bedyrer, at opkøbet af Mærsk Data og DMData danner grundlag for fremtidig vækst og nye forretningsmuligheder inden for serviceydelser.
Netop serviceområdet har været et kritisk område for IBM i de senere år, og netop bestræbelserne om at vinde styrke på dette så vigtige kerneområde for IBM var på mange måder årsagen til opkøbet af de to selskaber i 2004.
Fremgang på outsourcing
IBM har desuden været fremme i skoene på outsourcing-markedet, hvor selskabet har haft pæn fremgang.
Selskabet skriver i regnskabet, at det forventer, at væksten i 2006 mindst vil være på niveau med den almindelige markedsvækst på nøgleområderne.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra IBM's direktør for Danmark, Lars Mikkelgaard-Jensen.
IBM oplyser til Computerworld, at selskabet ikke kommenterer lokale tal, men kun det overordnede koncernregnskab fra moderselskabet.