De to adware-firmaer 180 Solutions og Hotbar slår sig sammen i et nyt selskab, der fortsat skal distribuere reklamer via de kontroversielle adware-programmer. Det skriver nyhedstjenesten CNET.
Adware er programmer, som typisk installeres sammen med forskellige former for shareware eller freeware.
Programmerne viser reklamer på brugerens pc, typisk i forbindelse med brug af en webbrowser, omend visse typer adware kan vise popup-reklamer, blot pc'en er forbundet til internettet.
Det har gjort adware-programmerne voldsomt upopulære hos mange pc-brugere, og programmerne kategoriseres ofte sammen med decideret spyware.
Nu har to af de større adware-leverandører altså besluttet sig for at slå sig sammen i et nyt firma, der får navnet Zango.
- Vi har opbygget en omfattende brugergruppe samt effektive markedsføringsmuligheder gennem et bredt spektrum af internettjenester. Størrelsen af denne sammenlægning åbner for en lang række nye muligheder for at opfylde forbrugernes og annoncørernes behov for det nye Zangos produkter, udtaler direktør Oren Dobronsky fra Hotbar ifølge en pressemeddelelse.
Både 180 Solutions og Hotbar har været i myndighedernes søgelys, og 180 Solutions står højt på flere forbrugerorganisationers liste over uønskede adware-firmaer.