Danske it-chefer skal i højere grad åbne øjnene op for medarbejdernes brug af mobiltelefoner, hvis de ikke allerede har gjort det.
Med kalender, e-mail, applikationer og masser af lagerplads bliver de små apparater nemlig så avancerede, at de bør være en del af it-politikken, mener blandt andet Jesper Haumann fra telekonsulenthuset Netplan.
Meget driftsorienterede
- Nogle af de firmaer, vi taler med, er meget driftsorienterede og vil ikke have noget med mobiltelefoner at gøre. Men de er bevidste om, at de skyder et problem fra sig, for der bliver større og større udfordringer med at synkronisere mobiltelefonerne, siger han.
Som situationen er i dag, ville mange danske topchefer nok ærgre sig, hvis de tabte deres mobiltelefon på farten.
- Et af problemerne er, at alle virksomhedens kontakter ligger pivåbne, hvis direktøren taber sin mobiltelefon i lufthaven. Men med de nyeste systemer kan man i dag låse telefonen udefra, fortæller direktør Kasper Haagensen fra firmaet Milcom.
Afdeling skal fordobles
Milcom er i dag distributør af mobiludstyr til blandt andre TDC og Telmore, mens en afdeling med seks ansatte satser på systemer til sms.
Den afdeling skal i det næste år fordobles gennem en satsning på at sælge og implementere systemer, der gør det muligt at lægge mobiltelefonerne ind under it-afdelingen.
- Mobiltelefoni er et af de sidste it-systemer, som endnu ikke ligger hos it-chefen, for det er bare en telefonregning, man betaler. Men med de nye smarte telefoner skal nye opdateringer synkroniseres og der skal tages backup, siger Kasper Haagensen.
Han mener, at virksomhederne et langt stykke hen ad vejen også er nødt til at have mere kontrol af medarbejdernes valg af mobiltelefon.
Den holdning bakkes op af Jesper Haumann fra Netplan.
Valg skal standardiseres
- Anbefalingen er helt klart, at de laver en politik, som standardiserer medarbejdernes valg af det her, fordi der efterfølgende er en stor it-opgave. På længere sigt skal it-afdelingen tage ansvaret for både synkronisering, push-mail og sikkerheden, siger han.
Backup af indholdet på medarbejdernes mobiltelefoner skaber dog også nye problemstillinger for grænsen mellem sikkerhed og privatliv.
- Hvis virksomheden betaler din mobiltelefon og din telefonregning kan den også forlange at tage backup og se de ting, der foregår på mobiltelefonen. Omvendt skal medarbejderen vide det på samme måde, som der skal ligge en klar politik, hvis virksomheden kan tjekke mails, mener Kasper Haagensen.
Ifølge ham vil en helt underskov af firmaer på samme måde som Milcom de kommende år satse på at skabe en forretning ud af virksomhedens styring af mobiltelefoner.