Det er ingen nem sag selv at indstille sin mobiltelefon til at benytte funktioner som MMS, GPRS og WAP, og det lever det århusianske it-firma Mobilethink godt af.
Selskabet holder styr på indstillingerne på stort samtlige mobiltelefoner i verden og gør det derfor let for mobilselskaberne automatisk at sende indstillingerne ud til kundernes telefoner.
Mobilethink står nu for at sende indstillinger ud til langt over 100 millioner brugere hos de 75 mobilselskaber, der er blandt kunderne.
Overskud på 18 mio.
Blandt mobilselskaberne er velkendte navne som T-Mobile, Vodafone, Telenor, Telia og TDC, og de var sidste år med til at sikre et driftsoverskud på knap 18 millioner kroner.
- Det er et fantastisk enkelt koncept, som fortæller meget om, hvad danske virksomheder skal gøre, hvis de vil globalisere. Vi har fundet en niche i at levere indstillinger til mobiltelefoner, så de altid er sat rigtigt op til forskellige tjenester, fortæller hovedaktionær Michael Moesgaard Andersen.
Han købte sig ind i Mobilethink i 2004 med nogle af de penge, han tjente ved salget af CBB Mobil til Sonofon.
Tester alle mobiltelefoner
I dag er Mobilethink markedsledende i verden og står i Skandinavien for mere end 95 procent af alle udsendelser af indstillinger til mobiltelefoner.
Selskabet med hovedkontor i Århus har 30 ansatte og et testlaboratorium, som ikke laver andet end at teste nye mobiltelefoner af.
For at være helt opdateret har Mobilethink samtidig en medarbejder, som konstant rejser verden rundt og samler de nyeste mobiltelefoner ind.
- Vi har selvfølgelig faste aftaler med Nokia og Sony Ericsson. Men der opstår hele tiden nye typer af mobiltelefoner fra blandt andet asiatiske producenter, og der må vi have en medarbejder på farten for at indsamle de nyeste mobiltelefoner, siger Michael Moesgaard Andersen.
Bliver ved sin læst
Trods en stor tocifret millionomsætning skal Mobilethink ikke foreløbig brede sig ud på andre forretningsområder.
- Man skal blive ved sin læst i hvert fald nogle år og udnytte de skalafordele, der ligger i det her marked. Vi er en nichespiller på det her område, hvor der er et kæmpe uudnyttet marked, siger Michael Moesgaard Andersen.
Mobilethinks forretningsmodel er ikke at tage et stort beløb fra begyndelsen, men derimod at afkræve betaling for antallet af kunder eller antallet af sendte indstillinger.
Hidtil har selskabet ikke lavet meget salgsarbejde, men det er nu i færd med at opbygge en international salgsorganisation for at få endnu flere kunder.
Denne artikel indleder et to ugers tema om mobiltelefoni på Computerworld.dk. Input modtages meget gerne på c.thomsen@cw.dk.