Et nyt it-system med navnet PharmaNet er lig sorte skærme og lange svartider for landets apoteker, som nu har mistet tålmodigheden med leverandørerne. Det skriver fagbladet Ingeniøren.
IBM står for driften af systemet, mens Accenture har stået for tilpasningen af Microsoft Axapta til økonomi og lagerstyring.
Computerworld beskrev allerede i december, hvordan nedbrud på kassen og fejl i lager og bogholderi var hverdag for de apoteker, der havde taget systemet i brug.
Problemer med systemet fik i januar apoteker Ebbe Werenberg til at sende en mail til samtlige af sine kolleger, hvor han advarer mod at skifte til det nye system.
Kun 75 ud af 230 apoteker har valgt at skifte til PharmaNet, selvom alle apoteker skulle have været på for to år siden.
- Axapta-delen er nok lige i overkanten af, hvad vi kan finde ud af. Ind imellem kører det så langsomt, at det næsten koster os fire timer arbejde ekstra per dag, siger apoteker Peder Harboe fra Korsør Apotek til Ingeniøren.
Apotekernes it-organisation DataPharm forventer efter et bestyrelsesmøde, at driften af systemet bliver stabil natten til søndag. IBM bekræfter, at selskabet arbejder på højtryk for at løse problemerne.