Hannover: Uønskede reklamehenvendelser i postkassen blev pludselig et langt større problem, da e-mails fjernede udgifterne til papir, tryk og forsendelse.
På samme måde advarer Information Security Forum (ISF) om, at også uønskede beskeder på telefonsvareren bliver et alvorligt problem med erhvervslivets hurtige skifte til IP-telefoni, hvor prisen på opkald falder drastisk.
De uønskede henvendelser har allerede fået tilnavnet spit, en forkortelse af spam over internettelefoni.
Muligheder og trusler
På it-messen CeBIT er IP-telefoni et af de helt store emner, og her er både firmaer, som satser på nye muligheder og nye trusler.
Truslerne tages alvorligt, fordi eksempelvis arbejdet med at lytte telefonsvareren igennem og slette reklamehenvendelser hurtigt kan æde gevinsterne ved den øgede funktionalitet i IP-telefoni.
Spit er blot en af mange nye dårligdomme, når telefonsamtaler med IP-telefoni gøres til data i netværket på linje med anden information.
Andre trusler er caller id spoofing, det vil sige falsk nummervisning, og voice modifiers, som er software til at ændre en persons stemme. Med en kombination af de to bliver det muligt at give sig ud for at være en anden person.
Blokerer Skype
Den voldsomt populære og omtalte telefonitjeneste Skype vurderes af mange også som en trussel for erhvervslivet, fordi tjenesten er kendt for at kunne trænge gennem selskabers firewalls.
Firmaet Ipoque har taget konsekvensen og viser på CeBIT et produkt, der kan bremse Skype i firmanetværket ved at gøre det umuligt for bestemte brugere at logge ind på Skype.
- Problemet er, at Skype bruger stærk kryptering, så det er umuligt at se, hvilken slags opkald, der finder sted, og hvem, der foretager dem, siger administrerende direktør Klaus Mochalski.
Dansk halvvejs-løsning
Selv om IP-telefoni fylder meget på CeBIT, er ikke alle virksomheder klar til at droppe deres dyrtindkøbte telefonomstillingsanlæg for at skifte til en teknologi, hvor der sættes spørgsmålstegn ved både driftsstabilitet og sikkerhed.
Det danske firma Partner Voxtream forsøger at udnytte den usikkerhed ved på messen at præsentere selskabets produkt, som gør det muligt at benytte IP-telefoni og stadig beholde den nuværende PBX.
- Det er et udtryk for, at du kan hoppe i vandet uden at blive helt våd. Du har stadig livlinen til ISDN, hvis du ikke føler, at IP-telefoni er helt sikkert, fortæller en repræsentant for det danske firma.