Ambitionerne i det norske ERP-selskab Mamut Software er lige så høje, som tålmodigheden er stor.
Selskabet har tidligere meldt ud, at målsætningen for den danske satsning, der blev indledt sidste år, er 2.000-3.000 kunder i løbet af to-tre år.
Ifølge den norske grundlægger Eilert Hanoa holder den målsætning, ikke mindst fordi den norske kapitalhane stadig står fuldt åben.
– Vi har budgetteret med at bruge 10-12 millioner kroner i 2006 på at sikre at være på plads med produkter og organisation. Det tog os fem-seks år at slå igennem i Norge, og der har vi i dag en indtjeningsmargin på 30 procent og et overskud på 30 millioner kroner, og det er jo overskuddet fra det norske selskab, der bruges til at finansiere vores internationale satsning, siger han.
50 partnere
I 2005 investerede Mamut mellem fem og seks millioner kroner i opbygning af det danske kontor, og ifølge Eilert Hanoa vil Mamut blive ved med at i investere, til den oprindelige målsætning er nået.
– Hvis vi sammenligner med Holland, så tog det seks kvartaler at nå break-even der. I Sverige tog det to år, og jeg vil tro, at vi har nået break-even på
det danske marked i slutningen af 2007 eller begyndelsen af 2008, siger han.
Først og fremmest handler det for Mamut om at få en partnerkanal på benene, og Mamut-chefen er tilfreds med udviklingen på det danske
marked, hvor selskabet efter egne oplysninger har sikret sig mere end 50
danske partneraftaler.
– Men vi er også klar over, at en kommende forhandler har en forretning løbende ved siden af, som de også skal tage hensyn til. Vi er mere optaget af at få det rigtige antal end det størst mulige antal, siger han.
Penge nok
Udsigten til, at den danske satsning kan trække ud og derved koste flere penge bekymrer heller ikke direktøren.
– Vi har en kontantbeholdning på 75 millioner kroner, så vi har en stærk finansiel rygrad, og vi har ikke travlt. Det er vigtigt at skynde sig langsomt, når det gælder om at lære nye markeder at kende, hvilket vi også har gjort i Danmark, hvor vi har forberedt os i flere år på introduktionen, siger han.
Eilert Hanoa er sikker på, at Mamuts strategi med at sælge billige virksomhedssystemer til en fast lav pris vil virke tiltrækkende på de mange mindre danske virksomheder.
– De store aktører på det danske marked har brugt mere energi på de større kunder end på de mindste. Vi kan samle de bedste koncepter fra seks lande
og pakketere dem på en sådan måde, at man ikke behøver særlige kundskaber eller ekstra konsulenthjælp for at bruge dem, siger han.
Det sker med henvisning til eksempelvis implementering af Microsofts ERP-systemer eller SAP, hvor der ofte betales mere i konsulenthonorarer end for de fysiske systemer.
– Vi er klar over, at der er konkurrenter på markedet, der har brugt mange ressourcer på opbygning af deres markeder, men jeg er sikker på, at der
også vil være plads til os, siger Eilert Hanoa.