Kvalitet bliver det helt store nøgleord, når TDC efter flere udskydelser i næste uge lancerer IP-telefoni til selskabets omkring én million bredbåndskunder.
Både priserne for at ringe til mobiltelefoner og udlandet bliver nemlig det samme som ved traditionel fastnettelefoni. Det samme gør priserne for at oprette og flytte sit telefonnummer.
Ubegrænsede opkald
Besparelsen skal kunderne i stedet hente på, at de for 129 kroner om måneden kan ringe ubegrænset til andre fastnettelefoner. Det er en månedlig besparelse på 70 kroner i forhold til traditionel fastnettelefoni.
Bredbåndstelefoni gør det muligt for TDC's kunder at droppe den normale fastnetforbindelse og i stedet bruge bredbåndslinjen til at ringe over.
En adapter gør, at man kan bruge sin traditionelle fastnettelefon til at ringe med og derfor ikke behøver at tænde en computer for at foretage opkald.
Alle telefonstik kan anvendes
Samtidig bliver det med TDC's løsning muligt at benytte alle eksisterende telefonstik i husstanden.
Det kræver dog for størsteparten af kunderne, at de skal betale for at få en TDC-tekniker på besøg.
- Vi ligger lidt dyrere, men det har jeg ikke noget problem med. Vi leverer et andet produkt med en bedre kvalitet og med en bedre service. Kunderne er parate til at betale, siger Gert Rieder, direktør for TDC Privat.
TDC garanterer også, at telefonen kan spores ved alarmopkald til 112.
Det har dog den ulempe, at man ikke kan tage sit telefonnnummer med sig rundt i landet eller til udlandet, som det er tilfældet med mange af TDC's konkurrenter.
I så fald ville TDC heller ikke kunne garantere for kvaliteten af samtalen.
Naturligt tillægsprodukt
Gert Rieder afviser, at TDC lancerer bredbåndstelefoni for at forsvare sig mod de mange konkurrenter, som satser på IP-telefoni til private.
- Det her er ikke et forsvarsprodukt fra at miste kunder til fremmede, men et naturligt tillægsprodukt til bredbånd. Det kommer til at give os en endnu større markedsandel på bredbånd, siger Gert Rieder.
TDC benytter samme Cisco-platform som til TDC Kabel TV til at producere telefonidelen. TDC Kabel TV lancerede IP-telefoni i maj sidste år og har siden fået i størrelsesordenen 6.000 kunder.
Omkring 2012 forventer TDC, at samtlige selskabets to millioner fastnetkunder benytter sig af IP-telefoni.
TDC lancerer i første omgang to typer af bredbåndstelefoni, hvor man betaler 109 og 129 kroner for fri tale til danske fastnetnumre i henholdsvis dagtimer og døgnet rundt. TDC forventer, at de fleste kunder vil vælge den dyrere løsning.