Det britiske spilfirma Gameware vil anvende København som brohoved til at komme ind på det nordiske marked med selskabets spil, der fungerer på tværs af nettet, mobiltelefoner og tv.
I første omgang beskæftiger kontoret kun Paul Tyler, der de seneste 11 år har arbejdet for BBC, men som nu skal hjælpe Gameware med at sætte fokus på tv-delen i selskabets spil.
Paul Tyler er flyttet til Danmark sammen med sin danske kæreste, efter Udenrigsministeriet gennem dets program Invest in Denmark først tog fat i det britiske firma.
- Konvergens betyder, at broadcastere nu bliver mere interesseret i internettet og mobiltelefoner, mens andre omvendt bliver mere interesseret i tv. Så vi arbejder med at skabe underholdningsformater, der virker på tværs af en række platforme, fortæller Paul Tyler.
3D-monstre på tv
For BBC har Gameware skabt konceptet BAMZOOKi, som selskabet nu vil forsøge at afsætte til DR og andre nordiske tv-stationer.
Med BAMZOOKi kan børn på nettet skabe deres egne væsener, også kaldet zooks, som kæmper mod andre børns skabninger. 32 bliver udvalgt til at kæmpe mod hinanden på tv i en blanding af direkte fjernsyn og 3D-animationer.
Det kendes også som "augmented reality", som er noget det danske spilfirma Augmented Media arbejder med.
Dermed adskiller Gameware sig fra danske spilselskaber som NDS Denmark og Craftwork, der satser på spil til de settopbokse, der står under tv'et.
- Vi arbejder mere med den måde, hvor formatet virker på tværs af formater. Noget, du laver på internettet, kan have indflydelse på noget, som bliver sendt på fjernsynet, siger Paul Tyler.
Gameware udvikler også et større spil til Nokias næste generation af mobiltelefoner, og Paul Tyler vil med tiden kigge på at tilknytte danskere til firmaet, formentlig dog gennem freelance-aftaler.
Det danske kontor holder til i it-væksthuset 5te på IT-Universitetet i København.
Relevante link