– Nu er det også muligt for et lille produktions- eller håndværksfirma med en enkelt sælger at få et billigt, hosted CRM-system inden for dørene, siger Dan Skovgaard, chefkonsulent hos Teknologisk Institut.
Her rådgiver han virksomheder i at finde frem til det mest passende CRM-system. Og det er ikke kun de små virksomheder, der prøver at holde det simpelt.
– I dag er hovedtendensen, at mange virksomheder går efter nemme online-løsninger, der lynhurtigt kan rulles ud til mange medarbejdere, siger han.
Mest kendt på det marked er Salesforce, der er buldret frem på bekostning af de traditionelle softwareløsninger fra for eksempel SAP eller Microsoft.
Nok med kernefuntionaliteter
Rådgivningen hos Teknologisk Institut tager udgangspunkt i en nøje gennemgang af de behov, som en virksomhed har på området.
Og de er ikke nødvendigvis høje.
– De store fancy systemer kan virkelig mange ting, men skærer vi ind til benet og ser på, hvad en virksomhed har glæde af, er det ofte nok med små, enkle kernefunktionaliteter, siger Dan Skovgaard.
De store koncerner vil dog ofte kunne have gavn af de avancerede funktioner, vurderer han, ligesom nogle virksomheder vil kunne "vokse ud af" et simpelt system.
Men der er ingen grund til at starte med en dyr, kompliceret løsning, hvis behovet ikke er der fra starten.
– Jeg kommer selv fra CRM-branchen, og skal man være ærlig, så var det tidligere mange penge, der blev brugt på at købe avancerede telefonbøger. Det var jo sådan, mange af dem blev brugt, siger Dan Skovgaard.
Mindre vedligeholdelse
En anden udvikling, der har gjort det lettere at bruge CRM-systemer, er automatiske opdateringer af for eksempel adresseoplysninger.
– Tidligere købte man en cd-rom fra Købmandsstanden og måtte opdatere oplysningerne manuelt, men nu er mange CRM-løsninger integreret med adressekartoteker på nettet, siger Dan Skovgaard.
Resultatet er mindre tid spildt på vedligeholdelse og en højere kvalitet af databaserne. Det sætter sit præg må sælgernes lyst til at bruge systemerne.
– Det er en af grundene til, at CRM-systemer er blevet mere værdifulde for en virksomhed, siger Dan Skovgaard.