Simpel CRM er nok til de fleste

Der er sjældent grund til at gå efter de dyre smarte løsninger til at holde styr på kundekontakterne. Sådan lyder rådet fra konsulent hos Teknologisk Institut, der påpeger, at også de små firmaer nu kan være med.

– Nu er det også muligt for et lille produktions- eller håndværksfirma med en enkelt sælger at få et billigt, hosted CRM-system inden for dørene, siger Dan Skovgaard, chefkonsulent hos Teknologisk Institut.

Her rådgiver han virksomheder i at finde frem til det mest passende CRM-system. Og det er ikke kun de små virksomheder, der prøver at holde det simpelt.

– I dag er hovedtendensen, at mange virksomheder går efter nemme online-løsninger, der lynhurtigt kan rulles ud til mange medarbejdere, siger han.

Mest kendt på det marked er Salesforce, der er buldret frem på bekostning af de traditionelle softwareløsninger fra for eksempel SAP eller Microsoft.

Nok med kernefuntionaliteter

Rådgivningen hos Teknologisk Institut tager udgangspunkt i en nøje gennemgang af de behov, som en virksomhed har på området.

Og de er ikke nødvendigvis høje.

– De store fancy systemer kan virkelig mange ting, men skærer vi ind til benet og ser på, hvad en virksomhed har glæde af, er det ofte nok med små, enkle kernefunktionaliteter, siger Dan Skovgaard.

De store koncerner vil dog ofte kunne have gavn af de avancerede funktioner, vurderer han, ligesom nogle virksomheder vil kunne "vokse ud af" et simpelt system.

Men der er ingen grund til at starte med en dyr, kompliceret løsning, hvis behovet ikke er der fra starten.

– Jeg kommer selv fra CRM-branchen, og skal man være ærlig, så var det tidligere mange penge, der blev brugt på at købe avancerede telefonbøger. Det var jo sådan, mange af dem blev brugt, siger Dan Skovgaard.

Mindre vedligeholdelse

En anden udvikling, der har gjort det lettere at bruge CRM-systemer, er automatiske opdateringer af for eksempel adresseoplysninger.

– Tidligere købte man en cd-rom fra Købmandsstanden og måtte opdatere oplysningerne manuelt, men nu er mange CRM-løsninger integreret med adressekartoteker på nettet, siger Dan Skovgaard.

Resultatet er mindre tid spildt på vedligeholdelse og en højere kvalitet af databaserne. Det sætter sit præg må sælgernes lyst til at bruge systemerne.

– Det er en af grundene til, at CRM-systemer er blevet mere værdifulde for en virksomhed, siger Dan Skovgaard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere