Vi har leveret den vare, vi skulle. Det er holdningen fra direktøren for Virk.dk, Per Palmkvist Knudsen, oven på sidste uges afsløring af en hidtil ukendt redningsplan for den kontroversielle erhvervsportal.
Computerworld kunne fredag beskrive, hvordan interne papirer fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen afslørede en plan, der har til formål at få pumpet brugertallet på portalen i vejret i løbet af meget kort tid.
Det skulle ske ved at vride armen rundt på de styrelser, der for længst skulle have leveret tjenester til Virk.dk i form af eksempelvist elektroniske blanketter.
Planen om at øge brugertallet var en hastesag, fordi tilskuddet til Virk.dk skal genforhandles hos Finansministeriet allerede til marts.
Kommer af sig selv
Direktøren for Virk.dk har efter afsløringen nu valgt at tage bladet fra munden. Han er overrasket over sagen, der slet ikke har det rigtige fokus, mener han.
- Brugertallet er kun væsentligt for at vise, at vi har en berettigelse. Visionen er jo at lave et produkt, der er så godt, at brugerne kommer af sig selv. Det er det, jeg betragter som den væsentligste opgave, siger Per Palmkvist Knudsen.
Han påpeger, at Virk.dk på nuværende tidspunkt kan fremvise meget stigende brugertal og er ude over de værste tekniske problemer. Antallet af faktiske indberetninger via Virk.dk er dog stadig alt for lavt i forhold til Virk.dk's egne mål.
Brud med staten
Papirer har også afsløret, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen anser det for nødvendigt at Virk.dk bliver en statslig portal i forbindelse med det kommende udbud i slutningen af 2006.
Dermed er det privat-offentlige partnerskab mellem staten og Kraks forlag, der driver Virk.dk, på vej mod sin slutning. Partnerskabet var ellers et af den borgerlige regerings store prestigeprojekter, da Virk.dk gik i luften i 2003.
Per Palmkvist Knudsen undrer sig over, hvorfor Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er så kritisk over for det partnerskab, der er indgået med Krak.
Problemerne med at få brugertallet op har nemlig i ligeså høj grad handlet om indhold og markedsføring af de digitale indberetningsløsninger. Og det var staten, der skulle levere det.
- Vi har haft problemer, men jeg mener, at vi nu har leveret varen – nemlig en portal, der virker. Nu glæder jeg mig til, at styrelserne leverer de indberetningsløsninger, de skal, så vi kan begynde at se fremad og få brugt den portal, siger han.
Manglende tjenester
I fredagens trykte udgave af Computerworld erkendte direktør for Erhvervs- og selskabsstyrelsen, Ole Blöndal, at styrelserne ikke havde været gode nok til at levere de tjenester, de skulle.
I samme åndedrag erkendte han også, at trafiktallet på Virk.dk kunne have været højere, hvis alt indhold havde ligget der fra begyndelsen.
Samtidig viste de interne papirer fra styrelsen, at man overvejede tvang som en af de muligheder, der kunne sparke til brugertallet. Det skulle ske ved at lukke for alle andre muligheder for at indberette digitalt i 2007. Det kræver imidlertid, at styrelserne leverer tjenesterne først.
Afviser tvang
Tanken om tvang er dog ikke umiddelbart tiltalende for Virk.dk-direktøren, der sagtens forstår, at tvang kan være fordelagtigt – men tiden er ikke inde, mener han.
- Internettets natur er jo sådan, at brugerne kommer helt automatisk, hvis man har et tilbud, de ikke kan undvære. Eller hvis de kan spare penge. Derfor gør man i første omgang klogt i at udvikle Virk.dk, så brugerne altid kan finde alt det, de skal bruge, i stedet for at tvinge dem, siger Per Palmkvist Knudsen.
Krak fik i sidste uge bevilget et ekstratilskud på 24 millioner kroner fra Folketingets finansudvalg. Pengene skal dække det underskud, Krak kommer til at få på driften af Virk.dk frem til at portalen skal i udbud i slutningen af året.
I alt har Krak oparbejdet et underskud på godt 60 millioner kroner på Virk.dk, siden portalen gik i luften i 2003. Underskuddet skyldes dels tekniske problemer i begyndelsen, dels at Krak ikke har haft den indtægt på kommercielle aktiviteter, som selskabet havde regnet med.