Danske virksomheder skal ikke forvente at modtage licenser til nye produkter straks, efter at Adobe i december gennemførte sit køb af den tidligere hovedkonkurrent Macromedia for omkring 22 milliarder kroner.
Efterspørgslen efter Macromedias produkter - der tæller web-værktøjerne Flash og Dreamweaver - har været langt større end forventet, og Adobe har ganske simpelt ikke kunnet følge med.
- Vi beklager, hvis nogen er blevet ramt af dette, og vi arbejder for fuld tryk på at løse problemet så hurtigt som muligt, siger Caroline Koskull, der er PR-manager for Adobe i Norden.
Kunderne venter
Forsinkelserne har i Danmark betydet, at store kunder, som køber ind efter en licensaftale, har måttet vente i op mod flere uger på at modtage licenserne og tage produkterne i brug.
Forsinkelserne har man også oplevet hos den danske forhandler Ravenholm, men uden at det har ført til utilfredshed.
- Selvfølgelig er det irriterende, men vi står lige midt i et vadested. Vi ser en kraftig bedring og forventer egentlig, at det sker fra dag til dag, for sådan er det med Adobe-produkterne, siger salgschef Claus K. Sørensen.
Ifølge ham er specielt lidt større kunder glade for, at de nu lettere kan købe både Adobe- og Macromedia-produkter under samme licensaftale.
Nye programpakker
Fusionen af de to softwareselskaber blev gennemført i december, og allerede få dage senere var Adobe klar med de første to af tre programpakker, som kombinerer produkter fra både Adobe og Macromedia.
- Eftersom Macromedia ikke havde nogen kontorer i Norden var det aldrig aktuelt med nogen form for integrering. For os er det "business as usual", som gælder, forklarer Caroline Koskull.
Både salget og indtjeningen voksede voldsomt hos Adobe i det seneste kvartal, og det var endda inden, at købet af Macromedia blev gennemført.