Firmaet 180solutions, der er blandt de største leverandører af reklamesoftware, går fortsat over stregen og vildleder forbrugere, mener den amerikanske forbrugerorganisation Center for Democracy and Technology, CDT.
Organisationen har derfor afleveret et officielt klageskrift mod firmaet til de amerikanske konkurrencemyndigheder, Federal Trade Commission, FTC.
180solutions står bag en række programmer, som bruges til at vise især popup-reklamer på pc'er.
Programmerne installeres ofte sammen med gratis software som eksempelvis spil, som brugeren downloader fra internettet.
Ifølge CDT er 180solutions imidlertid ikke strikse nok over for de samarbejdspartnere, der benytter mere tvivlsomme metoder til at lokke brugere til at installere reklamesoftwaren.
180solutions tilbyder således en andel i reklameafkastet til de partnere, der distribuerer softwaren.
Det er blandt andet blevet misbrugt i en større hackersag, hvor bagmændene angiveligt installerede software fra det nu 180solutions-ejede Loudcash på 400.000 hackede pc'er.
Mange anti-spyware-firmaer har derfor kategoriseret 180solutions' produkter som "adware".
Ifølge CDT har 180solutions ganske vist samarbejdet med organisationen, men den mener fortsat, at firmaet ikke gør nok for at luge ud i de brådne kar blandt samarbejdspartnerne.
- De har godt nok været villige til at rydde op i enkeltsager, når vi har gjort dem opmærksomme på dem, men vi får samtidig nye klager ind i samme tempo, som de rydder ud, siger David McGuire, talsmand for CDT, til nyhedsbureauet AP.
Derfor beder organisationen nu myndighederne om at skride ind med sanktioner for at straffe firmaet.