Alle store teleselskaber skal modtage opkald

IT- og Telestyrelsen tvinger i en ny afgørelse de største teleselskaber i Danmark til at modtage opkald fra hinanden. Dermed har IT- og Telestyrelsen sikret sig, at langt de fleste danskere kan ringe til hinanden.

Hidtil har det kun været TDC, der har været tvunget til at modtage opkald fra alle andre selskaber, og videresende dem til kundernes telefoner. Nu tvinges også TeliaSonera, Sonofon, Tele2, Colt Telecom og Consorte Danmark til at modtage opkald fra konkurrerende selskaber.

Dermed har IT- og Telestyrelsen sikret sig, at langt de fleste danskere kan ringe til hinanden, idet de seks selskaber står for omkring 95 procent af alle fastnetkunder herhjemme.

Det betyder, at man altid kan være sikker på at kunne ringe til et af de nævnte selskaber, hvis man er kunde i et af de andre.

Groteske tilstande

På den måde undgår de danske telekunder samme groteske tilstande som for eksempel amerikanske teleforbrugere må slås med. Nemlig, at de ikke kan ringe til venner og familie i nabobyen eller nabostaten, fordi vennen eller familiemedlemmet er kunde i et andet teleselskab, som ikke er blevet enig om priser og vilkår, med det selskab, man selv ringer op fra.

Hidtil har de danske teleselskaber sendt og modtaget opkald til hinanden frivilligt, og kun meget sjældent har selskaberne blokeret for, at deres kunder kunne ringe til hinanden, fordi selskaberne ikke kunne blive enige om priser og vilkår for termineringen af opkaldene.

Det er senest sket i en strid om betaling for kabler og udstyr mellem Telia og TDC, som Computerworld kunne fortælle om i september sidste år.

Her blokerede Telia for, at selskabets 100.000 fastnetkunder kunne ringe til TDC IP-telefonikunder på kabeltv-nettet, fordi TDC efter Telias opfattelse stillede urimelige krav til betalingen for at give adgang for Telia-kundernes opkald.

Efter Computerworlds omtale af den fire måneder lange strid blev selskaberne enige, og der blev igen åbnet for opkald mellem de berørte kunder.

Nu skal de

Med det nye indgreb har IT- og Telestyrelsen sikret sig, at princippet om, at alle kan ringe til alle i Danmark, uanset teleudbyder, er blevet ophøjet fra frivillig brancheaftale til et myndighedskrav, som selskaberne skal opfylde.

Forpligtelsen gælder dog kun de nævnte seks selskaber, og man kan således i princippet stadig risikere ikke at kunne modtage et opkald, hvis man er kunde i et af de mange selskaber, som servicerer de sidste fem procent af telekunderne herhjemme.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere