CBB Mobil tilbyder sine kunder at få chat-tjenesten Google Talk på mobilen.
Det sker, efter CBB Mobil i marts sidste år blev tvunget til at opgive den tilsvarende tjeneste fra Microsoft, MSN Messenger.
Forklaringen dengang fra CBB Mobil lød, at Microsoft stillede urimelige og uforståelige licenskrav, og dermed reelt tvang mobilselskabet til at lukke for tjenesten.
Meget skuffet
– Jeg var virkelig skuffet, da vi sidste år måtte nedlægge vores Mobil Messenger. Derfor har vi nu valgt at fokusere på Google frem for at underlægge os Microsofts komplet uforståelige krav. Microsoft er bestemt ikke uundværlig, siger Teddy Søgaard Pedersen, administrerende direktør for CBB Mobil.
CBB Mobil havde ellers stor succes med MSN Messenger på mobilen.
Med systemet kunne mobilkunderne chatte med folk, der brugte MSN Messenger på computeren. CBB Mobil opnåede hurtigt hele 10.000 brugere herhjemme.
Selskabet forsøger nu at gentage successen med Google Talk, der virker på nogenlunde samme måde som MSN Messenger og andre chatprogrammer.
CBB Mobil tilbyder, at man på selskabets hjemmeside kan downloade et lille program til mobilen, som man derefter kan anvende til at chatte på tværs af mobiletelefoner og computere på internettet - dog kun til andre brugere af Google Talk
Eneste krav er, at brugerne samtidig er oprettet som brugere på Google Gmail.
Det bliver gratis at bruge tjenesten det første halve år. Derefter vil CBB Mobil tage penge for hver besked.
Hvor meget har selskabet dog ikke oplyst, men indtil adgangen til MSN Messenger blev lukket, kostede det ni øre pr. besked, mens det var gratis at modtage beskeder.
Sejr til Google i Danmark
At CBB Mobil nu går over til Google og lancerer Google Talk er en sejr til Googles nyåbnede danske salgskontor.
Kontoret har med fem ansatte siden december sidste år forsøgt at sælge online annoncer og indgå forrretnings- og partneraftaler i Danmark.
Teddy Søgaard Pedersen, der er administrerende direktør for CBB Mobil sagde efter bruddet med Microsoft sidste år, at softwaregiganten ikke har nok i at eje pc-markedet, men at giganten også vil monopolisere mobilmarkedet.
Også hos Google mener man, at den nye aftale er et skridt på vej væk fra monopoler.
– Som forretningsansvarlig i Danmark er jeg stor tilhænger af åbne interfaces og standarder, siger Peter Friis, landechef for Google i Danmark.
Men en monopol lignende tilstand er ikke uvant for Google.
Tal fra selskabet selv viser, at danskerne i 89 procent af tilfældene vælger Google, når der skal søges på nettet.
Denne monopollignende tilstand vil Google nu veksle til gysser. Salgskontoret skal nemlig sælge annoncer på Googles hjemmeside til danske virksomheder, som vil eksponeres for netsøgende danskere.
De danske mobilbrugere har dog fortsat, uanset mobilselskab, muligheden for selv at gå på nettet og finde en Java-applikation, som tillader brug af Messenger eller andre chat-tjenester på mobilen.
Flere af disse applikationer er gratis, men kræver teknisk indsigt at sætte op på telefonen.