En kampagne mod en række open source-produkter får nu Microsoft Danmark til i stor stil at trække annoncer tilbage fra søgemaskinen Google.
Computerworld beskrev torsdag, hvordan Microsoft havde købt søgeordet MySQL og lokkede med fakta om den konkurrerende open source-database på Google.
Eksperter har tidligere vurderet, at den slags misbrug af andres varemærker er i strid med god markedsføring, og Microsoft trak torsdag annoncen tilbage.
Mangler overblik
Adskillige læserhenvendelser til Computerworld har siden vist, at langt flere konkurrerende produkter var omfattet.
Det gælder webserveren Apache, styresystemerne Linux og OpenBSD, databasen PostgresSQL, Linux-distributionerne Debian, Suse og Redhat samt en lang række andre open source-produkter.
Hos Microsoft Danmark arbejder man på højtryk for at få et fuldt overblik over kampagnen.
- Jeg har selvfølgelig bedt vores mediebureau om at tjekke op på alt, hvad vi har af søgeord. Når vi har den fulde liste, så fjerner jeg alt det, jeg ikke mener følger god markedsføringsskik, siger marketingdirektør Jens Storm Lernø.
En søgning efter ord som "apache", "bsd" og "postgres" fører således fortsat til en annonce fra Microsoft, der lover fakta om open source-konkurrenterne og linker til en side, hvor produkterne i flere tilfælde slet ikke er nævnt.
Ikke hensigten
Jens Storm Lernø gentager sin undskyldning fra torsdag, og understreger, at det ikke er Microsofts normale stil.
- På søgeord-delen har vi ikke haft til hensigt at gå ud og købe en masse søgeord, som går mod konkurrerende produkter. Den fejl beklager vi, siger han.
Han mener ikke, at man kan sammenligne søgeords-kampagnen på Google med Microsofts normale markedsføring i både online- og trykte medier.
- De fleste annoncer er rettet direkte mod vores produkter, hvor vi fortæller om produktfeatures. Vi er ikke ude og køre skræmmekampagne. Det er ikke vores stil at gøre det, fortæller han.