En halv million kunder hos en lang række mindre danske banker kan fra på søndag ikke længere ordne deres banksager via WAP.
Bankernes EDB Central (BEC) trækker efter fem år med mobilbanking via WAP stikket ud på servicen, fordi næsten ingen bruger den.
– Der er kun 1.100 tilmeldte og under 10 daglige brugere af vores WAP-system, så derfor har vi valgt at lukke for det, siger Kurt Nørrisgaard, direktør i BEC.
Nærmest ingen protester
Og det har ifølge direktøren ikke affødt store protester blandt kunderne.
– Vi har kun hørt om en enkelt kunde, som var ked af, at vi stoppede med WAP, siger Kurt Nørrisgaard.
WAP er en standard, som gør det muligt at bruge mobiltelefonen til at gå på internettet. I dotcom-dagene var der store forventninger til WAP, men første generation af WAP, der brugte formatet WML, blev aldrig populær hos brugerne.
Nu er WAP hastigt på vej i glemmebogen, i takt med at mobilt internet vinder frem, forklarer teleanalytiker Torben Rune.
– WAP har lidt en krank skæbne, fordi der ikke har været internationale standarder, kun industri-standarder, som producenterne ændrer på løbende. Derfor har der ikke været stor lyst til at understøtte det i brede kredse, siger han.
Men WAP er på mange måder bedre egnet til mobile tjenester end en normal internetbrowser, lyder vurderingen.
– Det er et fremragende system med store fordele i forhold til mobilt internet. Du kan for eksempel køre bankapplikationer uden at skulle logge på, fordi modtageren med sikkerhed ved, hvilken telefon der bruges, siger Torben Rune.
Lever endnu
Andre steder lever WAP stadig i bedste velgående.
Hos Hovedstadens Udviklingsråd (HUR), der styrer busdriften i Københavns-området, blev WAP-tjenesten opgraderet så sent som i november.
Nu fungerer det som en avanceret mobil køreplan, med løbende information om, hvor langt busserne faktisk er nået i forhold til køreplanen.
Indtil videre er det kun A-buslinjerne, der opdateres i realtid, men i løbet af foråret vil alle buslinjer være lagt ind i systemet.
– WAP har måske ikke levet op til de generelle forventninger, men for HUR er WAP et godt medie. Det er mere brugervenligt end SMS, når vi skal give komplekse informationer som for eksempel oplysninger fra en køreplan, siger Jesper Hansen, ansvarlig for HUR's mobile tjenester.
Der er hver dag flere hundrede brugere af WAP-servicen, som koster 1,50 krone per opslag. Men HUR vil gerne have flere, og i øjeblikket kører der en stor kampagne for at tjekke køreplanen med SMS eller WAP.
– De fleste mobiltelefoner kan bruge WAP, men man skal være fortrolig med sin telefon og have det aktiveret. Det er en udfordring for mange og en væsentlig barriere, siger Jesper Hansen.