Halvvejs gennem årtiet blev de gamle pris- og forretningsmodeller i 2005 udfordret af opkomlinge som Google og Salesforce.com. Imens ryddes der op hos de giganter, der ikke har levet op til forventningerne i det nye årtusinde - nogle gange ved at sige farvel til den øverste chef.
Den internationale nyhedstjeneste fra IDG, der udgiver Computerworld, har her udvalgt årets tophistorier – væsentlige i sig selv, men også indikatorer på større it-tendenser.
Oracle køber Siebel – opkøb er vejen frem
Det er officielt: Markedet for forretningssoftware til store virksomheder er nu en duel mellem Oracle og SAP. Efter en hård kamp med at overtage PeopleSoft købte Oracle i september konkurrenten Siebel for 21,7 milliarder kroner.
Oracle køber Siebel Systems for 21,7 mia. (12. september)
Satsningen, der fejlede – HP fyrer Fiorina
Fyringen af topchef Carly Fiorina i februar var en overraskende erkendelse fra bestyrelsen for Hewlett-Packard (HP) af, at selskabets tilgang til markedet ikke havde været den rette efter købet af Compaq. Fiorina håbede, at HP kunne øge salget af indbringende servere og tjenester ved at sælge pakkeløsninger til kunderne, men det endte i stedet med 15.000 fyresedler til medarbejderne.
Carly Fiorina fyret af HP (9. februar)
Sony dropper Idei – forfremmer Stringer
I et afgørende øjeblik for elektronikgiganten Sony blev Idei Nobuyuki i marts dumpet til fordel for Howard Stringer som bestyrelsesformand og administrerende direktør. Det er første gang, at en udlænding har taget roret hos Sony, hvor 70 procent af salget sker i udlandet. I en tid, hvor alle selskaber bruger de samme komponenter, har Sony dog svært ved at retfærdiggøre højere priser.
Sony får ikke-japansk topchef (7. marts)
Google, supernova
Børsnoteringen af Google var den store historie i 2004, og Google tiltrak sig ny opmærksomhed på børsen i 2005, hvor selskabets aktieværdi oversteg Time Warners, så Google blev det mest værdifulde medieselskab i verden. Google har formået at skabe annonceindtjening ud af sin søgeteknologi, der også i Danmark er brugernes foretrukne.
Google verdens dyreste - slår Time Warner (8. juni)
Web 2.0: Software som en service er virkelighed
Mens dotcom-boblen glider længere bagud i historien, er internettet ved at realisere sig selv om en platform for software og tjenester i følgeskab med nye pris- og forretningsmodeller. Denne verden kaldes Web 2.0. Google går forrest med web-baserede tjenester som Gmail, betalt af annoncører og gratis for brugerne. Men også giganter som IBM og Sun taler varmt for forretningssoftware betalt efter forbrug, og Microsoft satser nu på Live-udgaver af Windows og Office.
Microsoft skal ændre fokus eller visne (10. november)
Det digitale hjem – Microsoft lancerer Xbox 360
En milepæl blev nået i november, da årets mest ventede produktlancering fra verdens største softwareselskab kom på gaden i form af spilkonsollen Xbox 360. Grafikken tager et stort skridt frem på den nye konsol, men der bliver hård konkurrence, når Sonys Playstation 3 næste år bliver lanceret. Det handler ikke kun om spil, men om at sætte sig på tungt på det digitale hjem som centrum for film, musik og underholdning.
Danmark hungrer efter Xbox 360 (30. november)
Giganten udfordret – AMD sagsøger Intel
En monopol-retssag mod Intel er kun et af aspekterne i AMD’s succesfulde udfordring mod chipgiganten. AMD ser ud til at have vundet det første slag i kampen om de bedst ydende to-kerne-processorer, og også på salgssiden går det fremad for selskabet.
AMD stævner Intel for monopolmisbrug (28. juni)
Hit efter hit: iPod får Apple til at spille
Efter at have indledt en æra for personlige computere i 1970'erne med Apple II og senere Macintosh, så Apples strategi med at tilbyde egenudviklede, dyre systemer ud til at ende i en blindgyde. Men lanceringen af musikafspilleren iPod i 2001 fortsætter med at give en enorm indtjening til Apple. Succesen for iPod har samtidig hjulpet på Apples salg af Mac-computere.
Apple skovler fortsat penge ind på Ipod (14. juli)
Årets PR-mareridt – Sonys rootkit-fiasko
Det ramte Sony BMG som en boomerang, da det i oktober og november kom frem, at selskabet til kopisikring på musik-cd’er brugte rootkit-teknologi, som typisk kendes fra spyware og virusser. Sony begik derefter den ene fejl efter den anden, mens selskabet forgæves forsøgte at besvare forbrugernes kritik. Senest har selskabet indgået et forlig, men sagen sætter spørgsmålstegn ved kopisikringens rolle i en verden, hvor musik og film spredes via internettet.
Sony-kopisikring bruger bagdørs-metoder (2. november)
AOL i spil – nye tider for Time Warner
Igennem det meste af året lød rygter om, at Time Warner var i intense forhandlinger om fremtiden for America Online (AOL), men en officiel meddelelse kom først kort før jul, hvor Google købte fem procent af AOL for en milliard dollars. AOL's køb af Time Warner var dotcom-dagenes største bedrift – nu må selskabet overgive sig til den nye stjerne på it-himlen.
Google bekræfter milliardopkøb i AOL (21. december)