Mænd elsker internettet for den frihed, det giver dem til at gøre ting på en ny måde, mens kvinder på den anden side er glade for muligheden for at skabe og vedligeholde forbindelsen med andre mennesker.
Det viser en rapport, som torsdag frigives fra Pew Internet & American Life Project.
Ifølge nyhedsbureauet Reuters bruger mænd nettet oftere og mere, og de har adgang til en hurtigere netforbindelse end kvinderne.
- Mænd har en tendens til at være mere tiltrukket af onlineaktiviteter, der er langt mere handlingsorienterede, mens kvinder har en tendens til at værdsætte ting, der involverer forhold eller menneskelige forbindelser, siger rapportens forfatter, Deborah Fallows, til Reuters.
Mænd er generelt større forbrugere af nyheder, aktier, sport og porno, mens kvinderne søger efter sundhed eller religiøs vejledning.
Rapporten er baseret på tal fra 2000 til 2005. I 2005 har 6.403 amerikanere deltaget i undersøgelsen.
På den forretningsmæssige side viser undersøgelsen, at mænd er mere tilbøjelige til at lytte til musik, se webcams og betale for digitalt indhold.
Kvinderne haler dog ind på flere områder, og specielt aktive yngre kvinder gør, at forskellen mellem kønnene ventes at svinde ind. Kvinderne er således allerede storforbrugere af e-mail.
I alt er det omkring 68 procent af de amerikanske mænd og 66 procent af de amerikanske kvinder, der bruger nettet. Rapportens forfatter spår, at kvinder i fremtiden vil blive den største brugergruppe på nettet.