Et juletilbud fra musiksitet Box.dk sender nu prisen for at hente de seneste musik-cd'er fra nettet ned på 69 kroner.
Men konkurrenterne mener, at Box.dk dermed sælger musikken til under indkøbspris, og de har ikke umiddelbart tænkt sig at følge efter.
Box.dk ejes af JP/Politikens Hus, som forsøger at udnytte nogle af landets mest besøgte hjemmesider til at sælge netmusik.
- Der har aldrig været de store penge i downloads. Det er et marked, der er dikteret af de priser, pladeindustrien vil sælge til, og så er det jo et spørgsmål om at kigge på ens fortjeneste og skære i den. Man bliver ikke rig af at sælge downloads, siger projektleder Peter Strøhemann fra Box.dk.
Med prissænkningen koster eksempelvis den nye cd fra TV-2 69 kroner, mens et enkelt nummer koster 6,90 kroner hos Box.dk.
Stor prisforskel
Til sammenligning koster cd'en "De første kærester" - som er solgt i over 100.000 eksemplarer - 79,75 kroner hos Bilka og Den Blå Avis, mens den kan fås for 85 kroner hos detailkæden Fonas nye musikbutik på nettet, Prefueled.
Dyrest er umiddelbart TDC med en pris på 96 kroner.
Alligevel sidder TDC ifølge analysefirmaet Userneeds på 35 procent af markedet i Danmark, og telegiganten har derfor ikke tænkt sig at sænke selskabets priser.
- Der er ingen tvivl om at Box.dk sælger til under indkøbspris for at få markedsandele. Jeg vil kalde det en desperat handling, men det kan også være en velovervejet handling, hvor man sætter prisen op, når man får nogle kunder. Men jeg synes ikke, det er fair over for kunderne, siger Søren Tvilsted, leder af TDC Musik.
Hos TDC er der størst fokus på prisen for et enkelt musiknummer, som i dag koster otte kroner.
- I de fysiske butikker har man haft svært ved at sælge singler, men det er anderledes på nettet. Album-prisen er ikke så relevant som prisen per nummer, hvor vi har valgt at lægge en fast pris, fortæller Søren Tvilsted.
Priserne på vej op
Priserne fik generelt et tryk nedad til seks kroner for en sang, da Apple lancerede musiktjenesten iTunes i Danmark, men siden er priserne igen krøbet opad.
Hos Payload, der ejes af Den Blå Avis, tror projektleder Christoffer Mariager på, at det er en tendens, der vil fortsætte.
- Hvis ikke pladeselskaberne går ind og ændrer deres prissætning, så bliver priserne hævet. Du kan se, at TDC har hævet sine priser, og jeg tvivler på, at Box.dk beholder deres priser særligt længe, siger han.
Den Blå Avis er i gang med at skifte sit tekniske system, så det bliver muligt at graduere priserne på albums, så eksempelvis ældre cd'er kan sælges til en lavere pris.
Monopol-anklager
Samme manøvre er de globale pladeselskaber i gang med at gennemtvinge i USA. De er trætte af, at Apple med sin markedsdominerende iTunes-tjeneste sælger til en fast pris, hvad det enten det er hits eller gamle slagere.
Statsanklageren i New York har netop udtaget stævning mod Warner Music Group, Sony BMG Music Entertainment og Vivendi Universal, som mistænkes for at aftale priserne på musik-downloads.
Alle de danske musikbutikker på nettet baserer sig på den fælles infrastruktur Phonofile. Ifølge Computerworlds oplysninger koster et album her omkring 45 kroner eksklusive moms. Hertil skal lægges Koda-afgifter, afgifter til Phonofile samt forhandlerens fortjeneste.
Box.dk har endnu ikke bestemt, hvor længe priserne på 69 kroner og 6,90 kroner for henholdsvis et album og et enkelt nummer skal fortsætte.