Netekspert skraber indhold og scorer kroner

Hjemmesiden 21winners.dk skraber indhold fra danske web-sider og bruger det bagefter til at score tusinder af kroner på Google-annoncer. Eksperten Mikkel DeMib Svendsen kritiseres for at spamme søgemaskiner.

En samling websteder under navnet 21winners.dk vækker harme hos konkurrenterne i den danske branche for søgemaskineoptimering.

21winners.dk er opdelt i undersider som "Mobiltelefoner", "Flybilletter" og "Viagra", hvor indhold skrabet fra andre hjemmesider bruges til at lede folk videre til indbringende Google-annoncer.

Siden ejes via et par underselskaber af weboptimerings-selskabet Red Zone Global, som er stiftet af Mikkel deMib Svendsen.

Kritiserer fremgangsmåden

Hos selskabet Trafikoptimering falder det teknisk chef Jesper B. Jensen for brystet, at man ved søgninger på Google på eksempelvis "BRF lånetilbud" får tilbudt sider under 21winners.dk, der reklamerer for en masse andre typer lånetilbud på sparsomt udsmykkede websider, som udelukkende indeholder tekstlinks.

Informationerne på siderne er tilsyneladende automatisk genereret fra tekstbidder på de oprindelige sider.

- Det er uheldigt, at Mikkel deMib selv misbruger andre firmanavne for at tjene stort på Googles returkommission, når han selv flere gange har udtalt sig kritisk omkring søgemaskineoptimering og snyd med Google-klik, siger Jesper B. Jensen.

Reklamerer for egne sider

Han mener samtidig, at Mikkel deMib Svendsen bruger ufine metoder, når han omtaler 21winners.dk og andre sider, der har overladt annonceringen til Red Zone Global, i en blog om webmarkedsføring.

Omtale i weblogs er nemlig en kendt måde at give bedre placeringer i Google-systemet.

Steven Snedker fra selskabet Vertikal.dk, som rådgiver om nettet, er lige så kategorisk i sin karakteristik af websteder som 21winners.dk, uden at han dog forholder sig til om der finder et misbrug af firmanavne sted.

Men der er tale om forurening af internet, mener han.

- 21winners er søgemaskinespam, og søgemaskinespammere er pak, der hverken tjener samfundet eller brugerne, siger han.

Tager kritikken afslappet

Hos Red Zone Global tager Mikkel deMib Svendsen kritikken helt afslappet.

- Man kan diskutere kvaliteten af det, jeg laver, men det er ikke ulovligt, siger han.

Han synes, at et udtryk som "søgemaskinespam" er udtryk for en moraliserende holdning.

I stedet må man forholde sig til, hvad der virker for annoncørerne – og det gør mere tyndbenede sider som 21winners.dk ifølge målinger, siger han.

- Jo dårligere de annoncebærerende sider var, jo højere var konverteringerne, og det er jo et interessant paradoks. Jeg vil jeg æde min hat på, at jeg tjener langt mere på et tyndbenet site med lidt information, end I gør på Computerworld, siger Mikkel DeMib Svendsen.

Google bærer selv ansvaret

Han mener, at det er helt ulogisk at kritisere markedsføringsfolk for at lave markedsføring, der virker – lige som man må klandre chefredaktøren og ikke dygtige pr-folk, der lykkes med at få pressemeddelelser trykt i avisen uden kritisk journalistisk bearbejdning.

Mikkel deMib Svendsen mener, at folk, som er utilfredse med, at sider som 21winners.dk får gode resultater i Google, må klage til Google selv.

Han erkender dog blankt, at det meget sjældent lykkes at få noget respons på den slags henvendelser til søge-giganten.

Mikkel deMib Svendsen henviser også til Google på spørgsmålet om, præcis hvilken indtjening sider som 21winners.dk kan generere for ejerne.

Det fremgår nemlig af aftalerne med Adsense, at man ikke må diskutere sin omsætning, forklarer han.

Link til Mikkel deMib Svendsens weblog med omtale af reklamesider: http://demib.blogspot.com/




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere