En samling websteder under navnet 21winners.dk vækker harme hos konkurrenterne i den danske branche for søgemaskineoptimering.
21winners.dk er opdelt i undersider som "Mobiltelefoner", "Flybilletter" og "Viagra", hvor indhold skrabet fra andre hjemmesider bruges til at lede folk videre til indbringende Google-annoncer.
Siden ejes via et par underselskaber af weboptimerings-selskabet Red Zone Global, som er stiftet af Mikkel deMib Svendsen.
Kritiserer fremgangsmåden
Hos selskabet Trafikoptimering falder det teknisk chef Jesper B. Jensen for brystet, at man ved søgninger på Google på eksempelvis "BRF lånetilbud" får tilbudt sider under 21winners.dk, der reklamerer for en masse andre typer lånetilbud på sparsomt udsmykkede websider, som udelukkende indeholder tekstlinks.
Informationerne på siderne er tilsyneladende automatisk genereret fra tekstbidder på de oprindelige sider.
- Det er uheldigt, at Mikkel deMib selv misbruger andre firmanavne for at tjene stort på Googles returkommission, når han selv flere gange har udtalt sig kritisk omkring søgemaskineoptimering og snyd med Google-klik, siger Jesper B. Jensen.
Reklamerer for egne sider
Han mener samtidig, at Mikkel deMib Svendsen bruger ufine metoder, når han omtaler 21winners.dk og andre sider, der har overladt annonceringen til Red Zone Global, i en blog om webmarkedsføring.
Omtale i weblogs er nemlig en kendt måde at give bedre placeringer i Google-systemet.
Steven Snedker fra selskabet Vertikal.dk, som rådgiver om nettet, er lige så kategorisk i sin karakteristik af websteder som 21winners.dk, uden at han dog forholder sig til om der finder et misbrug af firmanavne sted.
Men der er tale om forurening af internet, mener han.
- 21winners er søgemaskinespam, og søgemaskinespammere er pak, der hverken tjener samfundet eller brugerne, siger han.
Tager kritikken afslappet
Hos Red Zone Global tager Mikkel deMib Svendsen kritikken helt afslappet.
- Man kan diskutere kvaliteten af det, jeg laver, men det er ikke ulovligt, siger han.
Han synes, at et udtryk som "søgemaskinespam" er udtryk for en moraliserende holdning.
I stedet må man forholde sig til, hvad der virker for annoncørerne – og det gør mere tyndbenede sider som 21winners.dk ifølge målinger, siger han.
- Jo dårligere de annoncebærerende sider var, jo højere var konverteringerne, og det er jo et interessant paradoks. Jeg vil jeg æde min hat på, at jeg tjener langt mere på et tyndbenet site med lidt information, end I gør på Computerworld, siger Mikkel DeMib Svendsen.
Google bærer selv ansvaret
Han mener, at det er helt ulogisk at kritisere markedsføringsfolk for at lave markedsføring, der virker – lige som man må klandre chefredaktøren og ikke dygtige pr-folk, der lykkes med at få pressemeddelelser trykt i avisen uden kritisk journalistisk bearbejdning.
Mikkel deMib Svendsen mener, at folk, som er utilfredse med, at sider som 21winners.dk får gode resultater i Google, må klage til Google selv.
Han erkender dog blankt, at det meget sjældent lykkes at få noget respons på den slags henvendelser til søge-giganten.
Mikkel deMib Svendsen henviser også til Google på spørgsmålet om, præcis hvilken indtjening sider som 21winners.dk kan generere for ejerne.
Det fremgår nemlig af aftalerne med Adsense, at man ikke må diskutere sin omsætning, forklarer han.
Link til Mikkel deMib Svendsens weblog med omtale af reklamesider: http://demib.blogspot.com/