Med indførelsen af e- faktura er en meget væsentlig barriere for at digitalisere den offentlige indkøbsproces nemlig fjernet med et snuptag og med lovgivning, som gør en international standard obligatorisk.
Det er næppe det helikopterperspektiv, de mange som har bandet over e-fakturaer i 2005 har anlagt, ligesom erhvervslivet næppe har følt historiens vingesus, når deres regninger er blevet væk i cyberspace et eller andet sted en route mellem læs ind-bureau og myndighed.
Men fakta er, at det offentlige Danmark nu står rustet til at rykke på e-indkøbssiden, og at det smitter positivt af på både de offentlige udgifter og erhvervslivet og giver hele samfundet et kompetenceløft.
Leverandører til det offentlige Danmark får kernekompetencer i e-handel, som de kan bruge over grænserne.
Det offentlige får effektiviseringsgevinster på op til 30 procent i indkøbsfunktionerne.
Hertil kommer besparelser i samme størrelsesorden på vare- og serviceindkøb. Dels på grund af bedre priser på nye indkøbsaftaler, dels fordi e-indkøb gør det muligt at udnytte de eksisterende aftaler i højere grad.
Forudsætningen for det hele er dog, at de offentlige organisationer er klar.
Kontrol over indkøbsprocessen er en forudsætning – koncern-organisation en stor fordel.