De 432 modtagere af Nordea Invests nyhedsbrev kom i går ufrivilligt lidt tættere på hinanden. Ingen af modtagernes e-mail-adresser var nemlig slørede, altså sendt som bcc, og stod derfor til fri afbenyttelse.
– Vi har systemer og forretningsgange, der skal sikre, at det ikke sker. Men her var det en ny medarbejder, der var kommet på opgaven og som lavede en fejl. Det beklager vi, og det vil ikke ske igen, siger Ulrik Ahrendt Jensen, chef for Nordea Invests afdeling for kommunikation og markedsføring, hvor e-mailen blev sendt ud.
I strid med loven
Indholdet i e-mailen var en reklame for det nye nummer af firmaets medlemsblad, og Ulrik Ahrendt Jensen trøster sig med, at det i det mindste ikke var cpr-numre eller andre personfølsomme oplysninger, der blev sendt ud.
Men uanset indholdet af e-mailen er det i klar strid med Persondataloven, som kræver, at afsenderen af nyhedsbreve skal sløre modtagernes email-adresser. Det har Datatilsynet slået fast mange gange.
– Vi er ved at undersøge, hvad vi kan gøre bedre, og vi vil få vores jurister til at se på sagen. Men den slags fejl sker. Heldigvis er det meget sjældent hos os, og vi har aldrig før haft lignende hændelser før, siger Ulrik Ahrendt Jensen.
Nordea Invests brøler er i selskab med mange lignende tilfælde.
Det mest berømte eksempel er vel nok swingerklubben Adam og Eva's nyhedsbrev fra foråret 2003, hvor 1.800 email-adresser stod utilsløret og mange af modtagerne kunne identificeres.
Så er det trods alt mindre kontroversielt at blive afsløret som abonnent på nyheder fra et investeringsselskab.