En ny funktion i DR's netradio fører nu til, at den statsejede medieorganisation overvejer at udvikle en prisportal, der sammenligner priserne på netmusik hos forskellige udbydere.
Planerne kommer, efter DR på sin netradio for nylig begyndte at give direkte links til TDC Musik, hvor lytterne kan købe det stykke musik, de netop lytter til.
Det har affødt kritik fra både konkurrenter og lyttere, og DR er da også klar til at invitere andre selskaber end TDC ind i varmen.
Vil støtte lytterne
- Vi har fra starten være fokuset på, at TDC ikke har eksklusivret. Vores interesse er ikke at støtte en bestemt pladeudbyder, men at støtte lytterne på deres vej efter musik, siger radiodirektør Leif Lønsmann.
Det kræver dog, at teknikken også spiller, hvis lytterne skal ledes videre til andre selskaber end TDC.
I dag sendes lytterne ikke blot til forsiden på TDC Musiks hjemmeside, men direkte til den aktuelle sang, så de med så få klik som muligt kan købe den.
Hvis flere udbydere af netmusik - som Dansk Supermarked og Den Blå Avis - skal med i samarbejdet, kræver det en form for portal, så brugerne kan vælge en udbyder eller automatisk blive sendt videre til den billigste.
- Det gælder om at stille noget til rådighed, så brugerne med færrest mulige klik kan blive stillet om til den bedste, letteste og billigste indkøbsmulighed, fortæller Leif Lønsmann.
Kontakt med flere udbydere
Ifølge ham har DR lige nu kontakt med 10 til 12 andre danske musikudbydere, der gerne ligesom TDC vil have adgang til DR's netradio og de mere end 400.000 månedlige lyttere.
Leif Lønsmann kan ikke sætte dato på, hvornår en eventuel prisportal vil være klar, men det har høj prioritet hos DR.
- Vi har set, at vi har fat i noget, som er godt for musikken, branchen, brugerne og DR. Så jeg tror, at der vil blive sat rigtigt mange gode kræfter ind på at få en tjeneste, så det bliver et åbent marked, der ligger bag, siger han.
Købs-funktionen findes i dag på syv af DR's i alt 35 radiokanaler på nettet. På de fleste af kanalerne spilles nemlig hovedsagelig musik, som ikke kan købes og hentes fra nettet.