En overbelastet omstillings-applikation på et nyt delvist IP-baseret telefonsystem var årsag til telefonkaos hos den fælles skatteenhed SKAT tirsdag.
- Applikationen har været dimensioneret forkert og muligvis haft en fejl, og det betød, at linjerne faldt ud, når belastningen var stor, siger underdirektør Poul Victor Jensen, TDC Erhverv.
- Folk havde svært ved at komme igennem eller blev smidt af systemet, siger han.
Udviklet specielt til IP
Ifølge Poul Victor Jensen var applikationen en del af den nye omstillingsløsning hos SKAT.
- Det er en applikation, der også kan køre på traditionel telefoni, men som er udviklet specielt til at kunne anvendes på IP-løsninger, siger Poul Victor Jensen.
Cirka 3.000 af de 10.000 medarbejdere får IP-telefoni i den nye skatteenhed SKAT, der tirsdag blev en realitet som en fusionen af ToldSkat og de kommunale skatteforvaltninger.
Ifølge Poul Victor Jensen er problemerne med telefonsystemet nu løst, efter at teknikere fra TDC og underleverandører har arbejdet det meste af natten.
Hos SKAT oplyser presserådgiver Henriette Kinnunen også, at det nu igen er muligt at komme igennem på telefonerne.
- Men der er kolossalt pres på, fordi de folk, der ikke kunne komme igennem i går, prøver i dag. Det giver korte ventetider i perioder, siger Henriette Kinnunen.