Flere store millionopgaver med at udvikle spil til spilkonsollen Playstation 2 er røget til udlandet, fordi det relativt nye danske spilforlag The Game Factory ikke har været i stand til at finde firmaer i Danmark, som kan løfte opgaven.
The Game Factory blev skabt sidste år som et nyt datterselskab til K.E. Mathiasen, der er blandt Nordens største spildistributører.
Brabrand-selskabet er ikke længere tilfreds med blot at distribuere spil. Selskabet vil også selv udvikle dem og har derfor indgået en række aftaler med internationalt kendte børnemærker om brug af deres figurer og navne.
Opgave sendt til England
Senest har man indgået en aftale med Cartoon Networks om at udvikle et bilspil til Playstation 2 og Nintendo DS.
Opgaven er røget ud af Danmark til England, hvor udviklingen beskæftiger omkring 40 mand.
- Vi har ikke kunnet finde en udvikler i Danmark, vi har tillid til. Et sådan spil har et budget på 15-20 millioner kroner og så skal man vide, at dem, der sætter det i gang, også leverer til tiden, siger Henrik Mathiasen, direktør for The Game Factory.
Det danske spilforlag har store ambitioner og regner allerede i år med et salg på 60 millioner kroner i Europa og omkring 15 millioner kroner i USA. Overskuddet lander på mellem fem og otte millioner kroner.
Allerede nu er 200 mennesker over hele verden i gang med at udvikle spil for The Game Factory, og Henrik Mathiasen synes, det er synd, at de ikke sidder i Danmark.
- Rent indholdsmæssigt og teknisk sidder kompetencerne her, de er bare ikke organiseret. Det er specielt styringen vi efterlyser hos de danske firmaer, det er så vigtigt i sådan et forløb, fortæller han.
Timing er vigtig
The Game Factory er meget afhængig af, at spil er klar til tiden, fordi de kun sælger godt, hvis børnefigurerne i serien stadig er målgruppens bevidsthed.
Selskabet samarbejder med de to danske spilfirmaer Sirius Games - det tidligere Media Mobsters - og Studio 1-2, men det er om mindre ressourcekrævende spil til pc og Game Boy Advance.
Danmark fik sidste år en ny, koordineret spiluddannelse som en overbygning til flere uddannelsessteder i hele landet. Her erkender akademileder Gunnar Wille, at den danske spilbranche ikke er helt oppe i gear.
- Vi er opmærksomme på, at det er et område, der har brug for kvalificerede folk, både til det rent praktiske og til den økonomiske side af sagen, siger han.
Han mener, at de tre førende spilfirmaer i Danmark - IO Interactive, Deadline Games og ITE - har de nødvendige kompetencer, fordi de alle har folk med en baggrund i medieproduktion.
Problemet er underskoven af mindre firmaer, hvor forlag som The Game Factory i så fald skal finde selskaber til at stå i spidsen for større projekter som udviklingen af Playstation 2-spil.
Styr på produktion og økonomi
Gunnar Wille mener, at det er et spørgsmål om tid, fordi den nye spiluddannelse sætter fokus på projektledelse og på at samle folk i produktionsgrupper.
- Første skridt er at ildsjælene kommer og siger, at her er noget, vi brænder for at lave. Næste skridt er at få orden på det og få produktions- og økonomifolk ind. Det er det, vi er på vej med nu, fortæller Gunnar Wille.
Han finder det meget ærgerligt, at et dansk firma er nødt til at sende udviklingsopgaver ud af landet.
- Det er enormt svært og dyrt at komme til at udvikle på Playstation 2, så det er også derfor, at det svært for firmaerne at komme til det, siger han.
The Game Factory har i dag 15 ansatte i Danmark, England og USA og forventer allerede næste år at sælge spil for 350 millioner kroner.