Mobilselskabet Sonofon, der er ejet af norske Telenor, fortsætter sin jagt på at vende tilbage til de store millionoverskud, som tidligere har kendetegnet selskabet.
I årets tredje kvartal blev det til et driftsoverskud på 120 millioner kroner, som hovedsagelig skyldes, at Sonofon har fået luget ud i kundebasen og står tilbage med kunder, som bruger deres mobiltelefoner mere.
Det gennemsnitlige minutforbrug var 22 højere procent i forhold til året før.
Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
I alt fik Sonofon i tredje kvartal en omsætning på knap 1,3 milliarder kroner, en stigning på 14 procent i forhold til samme periode året før. Ifølge Sonofon er det rekord for mobilselskabet.
Siden de seneste regnskabstal har Sonofon fået ny topchef i form af Henrik Clausen, der fulgte med, da Telenor købte bredbåndsselskabet Cybercity. Han glæder sig over resultatet.
- Det er selskab på vej ind i en god bane. Det har været en benhård prioritet, at vi kan dokumentere, at vi har skaffet en grundlæggende lønsomhed i vores forretning - det er hele forudsætningen for at tale udvikling og øget vækst, siger han.
Samarbejdet mellem Cybercity og Sonofon, hvor Henrik Clausen på papiret begge steder er topchef, bliver i den kommende tid styrket, når Sonofons butikker begynder at lange Cybercitys privatprodukter over disken.
- Vi har en forventning til, at samspillet mellem de to virksomheder vil øge udviklingen i begge selskaber. Det var også Telenors baggrund for at købe Cybercity, at tjenesterne over tid vil konvergere mere, siger Henrik Clausen.
Den direkte konkurrent på det danske marked, Telia, har netop slået to forretningsenheder sammen og bebudet en større fyringsrunde.
Ifølge Henrik Clausen skal også Sonofon optimere forretningen, men det kommer til at ske løbende og ikke i store hug.
- Vi arbejder skridt for skridt i forhold til at forbedre vores forretning, og det betyder, at vi komme til at ændre vores forretning, og vi kommer også til at sige farvel til medarbejdere. Men vores tilgang vil være summen af mange tiltag, siger Henrik Clausen.
Målet er at øge overskuddet, selvom der ikke er forventninger om mindre konkurrence på det danske marked.
- Vi forestiller os ikke, at presset bliver mindre, så vi skal også blive bedre hele tiden. Der er ingen, der får noget forærende, siger Henrik Clausen.