Artikel top billede

ProDatas administrerende direktør, Carsten Lindskog.

ProData er Danmarks dygtigste it-firma

Top 100 2005 En profitabel cocktail bestående af beskedne 16 fastansatte medarbejdere og 600 tilknyttede freelancekonsulenter betyder, at konsulenthuset ProData Consult kan smykke sig med titlen Danmarks dygtigste it-selskab 2005.

Top 100: En database spiller en central rolle i den fremgang, der sikrer it-virksomheden ProData Consult titlen som Danmarks dygtigste it-selskab i Computerworlds Top 100-undersøgelse. Databasen rummer oplysninger om flere end 700 it-konsulenter, der er tilknyttet ProData som freelancere, mens selskabets faste medarbejderstab kun består af 16 personer.

Den fordeling giver ifølge ProDatas administrerende direktør, Carsten Lindskog, selskabet en række fordele over for konkurrenter som CSC, Capgemini, Accenture og IBM, der har mange it-konsulenter på lønningslisten. En af fordelene er lavere faste omkostninger, men den største er øget fleksibilitet.

- Med freelancere er vi ikke afhængige af, hvad der er vores egne medarbejdere stærkeste side. I stedet vælger vi den af vores freelancere, der er bedst til at løse opgaven, siger Carsten Lindskog.

Derudover har freelancerne mulighed for at sige nej til opgaver, de ikke vil bruge deres tid på. Det øger freelancernes motivation kraftigt.

- De arbejder med noget, de har lyst til. Samtidig er de deres egne chefer, og det er i sig selv motiverende, mener han.

De tunge drenge

ProData har tidligere profileret sig på at være stedet, hvor de ?tunge? drenge arbejder. Det vil i praksis sige, at man for komme med i ProData-basen skal have mindst fem års dokumenteret erhvervserfaring som it-konsulent.

- Det krav har vi ikke tænkt os at slække på, selvom en konsulent, der kun har arbejdet i tre år, i nogle tilfælde kan være lige så dygtig som en, der har 10 års erfaring. Det er et princip, vi holder fast i, siger han.

Umiddelbart ser det heller ikke ud til, at der er grund til at ændre det princip. Kombinationen af freelancere med lang erhvervserfaring og en slank administration, har sikret Prodata Consult en fremgang, der er til at få øje på:
ProDatas overskud er mere end fordoblet i det seneste regnskabsår, og omsætningen er skudt i vejret fra 47,1 millioner kroner i 2003 til 88,6 millioner kroner i 2004.

ProDatas vækst i 2004 stammer primært fra eksisterende kunder inden for blandt andet telekommunikation og det finansielle marked, hvor virksomheden blandt andet yder konsulentbistand til TDC, Telia, Danske Bank og SDC.

Carsten Lindskog mener, at en af forklaringerne på ProDatas succes på konsulentmarkedet er, at de store spillere satser benhårdt på at få kunderne til at outsource alt it eller større projekter til dem selv. Derfor gør de mindre ud af konsulentdelen. ProData går den modsatte vej og satser først og fremmest på at sælge konsulenttimer, men napper gerne en driftskontakt, hvis muligheden byder sig.

Holder lav profil

ProData Consult har i øjeblikket 100 freelancekonsulenter i sving rundt omkring i Danmark. De bliver primært hyret som softwareudviklere, projektledere og businessmanagers. 

ProData er langt fra landets højest profilerede it-selskab, og de færreste ved, hvad det egentligt er, selskabets konsulenter leverer. Det er Carsten Lindskog godt klar over.

- Vi har helt bevidst valgt at føre en meget lidt offensiv medie- og markedsføringsstrategi. Vi vil helst ikke tale om os selv, men om kunderne, siger han.

Blandt ProDatas kunder finder vi, udover de store tele- og finanskunder, Danmarks Radio (DR). Tv-stationen bruger blandt andet ProDatas softwareudviklere til at strikke de bagvedliggende programmer sammen, som sørger for, at vi på valgaftener hurtigt bliver præsenteret for overskuelige resultater hjemme foran skærmen.

- Det er altid nogle meget spændende aftener. Alt skal fungere optimalt, og vi skal helst skal have fundet på noget nyt, så vi er et skridt foran TV2, fortæller Lindskog.

Atypisk konsulenthus

ProData er langt hen ad vejen atypisk på det danske konsulentmarked, da det minder om en mellemting mellem et rekrutterings- eller vikarbureau og et traditionelt konsulenthus. 

Kimen til den forretningsplan blev lagt, da Carsten Lindskog begyndte i konsulenthuset i 1998. Inden da havde han etableret et par virksomheder ? den ene solgte kinesisk urtethe ? og han kom dengang ind i et meget teknologitungt konsulenthus, der havde brug for en, som tog sig af forretningsdelen.

- ProData blev etableret i 1994, og da jeg kom til, bestod firmaet af fem højtkvalificerede it-konsulenter. De lå inde med en stor specialviden, men det kneb med at have alle beskæftiget hele tiden, så jeg begyndte straks at leje de ledige ud, siger han.

Han begyndte at organisere virksomheden, og tage sig af ?alt det praktiske?, mens konsulenterne tog sig af det, de havde mest lyst til: systemudvikling, projektstyring etc. Året efter blev han administrerende direktør og medejer i firmaet. 

Han mener dog ikke, at ProData Consult er blevet synonymt med hans person.

- Vi har samlet det helt rigtige team, som er håndplukket til at svinge sammen. Det er ikke nok at finde en god sælger eller en god personalechef. De skal også kunne svinge perfekt i teamet som i et symfoniorkester. De er nødt til at kunne spille perfekt sammen, for at stykket lyder godt. Og når man kan gøre det, så opstår der sød musik, som kunderne kan nyde godt af, mener Lindskog.

Jagter nye kunder

Selskabets gode resultat i 2004 får ikke ProData Consult til at hvile på laurbærrene, da der skal skrues yderligere op for blusset i fremtiden.

- Vi skal skaffe flere nye kunder, så vi har iværksat en mere offensiv strategi på det område. Det er begyndt at bære frugt. Alene i august fik fire nye kunder, fortæller Lindskog.

Det næste skridt i udviklingen af virksomheden er at splitte ProData Consult op, så den del af forretningen, som beskæftiger sig med Business Management, bliver lagt ud i et selvstændigt selskab.

- Det gør vi dels for at gøre mere opmærksom på, at vi også er til stede på dette marked, men også for skærpe profilen på kerneforretningen endnu mere, siger Carsten Lindskog.

Denne artikel stammer fra magasinet Top 100, som følger med fredagens trykte udgave af Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere