En strid mellem discount-webhotellerne B-one og Webunion om et reklamebanner har nu med rettens hjælp fundet en afslutning.
B-one har fået medhold i, at Webunion skal fjerne reklamebanneret, der på Webunions hjemmeside i tekst har sammenlignet forholdet mellem pris og serverplads hos de to udbydere af webhoteller.
Reklamebanneret var det seneste af en række nu fjernede bannere med korte budskaber, som Webunion har benyttet til at skabe opmærksomhed om en sammenligning mellem Webunion og B-one.
- Vi er meget tilfredse med dommen og glæder os over, at sagen slutter her, siger B-ones advokat Christina Wiesner fra a4 Advokatfirma.
Webunions seneste reklamebanner benyttede B-ones logo og sammenlignede forholdet mellem pris og serverplads på produkter fra de to konkurrerende webhoteller.
- Dommeren fandt reklamebanneret vildledende over for forbrugerne, fordi det kun sammenligner serverplads og pris. Det er ikke nok til at lave en fair sammenligning af webhoteller, fordi det ikke skaber et fuldstændigt billede af forholdene, siger Christina Wiesner.
Hun pointerer, at B-one generelt ikke har noget imod den sammenligning af de to udbydere, som Webunion har lavet. Utilfredsheden har været rettet mod de reklamebannere, der har været brugt til at skabe opmærksomhed om sammenligningen.
Hos Webunion oplyser administrerende direktør Mikkel Skipper, at det omstridte banner nu er fjernet og erstattet af et mere neutral, der ikke i sig selv sammenligner de to udbydere af webhoteller, men som fortsat henviser til sammenligningen.
- Vi har taget dommen til efterretning og beklager, at vi ifølge dommeren her er gået for langt, siger Mikkel Skipper.
- Afgørelsen ændre dog ikke på, at vi mener, at Webunion rent faktisk giver mere webplads end B-one. Vi må bare ikke fortælle det så direkte, som vi hidtil har gjort, siger han.