Artikel top billede

(Foto: BYD PR)

Tesla-udfordrer tilbyder ’selvkørende’ opdatering kvit og frit

En række rundhåndede opdateringer fra den kinesiske bilproducent BYD sender chokbølger i den lokale bilindustri.

Mens det hos bilproducenter som Tesla og Ford koster at få bilen til at køre autonomt, går en af Kinas mægtigste bilproducenter i en anden retning.

Det lyder denne uge fra bilproducent BYD, at man vil tilbyde sin ’God’s Eye’-selvkørende egenskaber ud til samtlige af selskabets biler. Ganske gratis.

Trækker forventes at sende chokbølger igennem den kinesiske bilindustri, da selv selskabets billigste model, modellen ’Seagull’, som i sit hjemland tilbydes til priser fra under 70.000 kroner (69.800 RMB) vil tilbyde en grad af autonom kørsel.

BYD agter heller ikke at tage nogen form for abonnement for tjenesterne, skriver branchemediet Inside China Auto.

Tre niveauer

BYD tilbyder i alt tre niveauer af selvkørende egenskaber, baseret på den ombordværende sensorpakke: DiPilot 600 (med tre Lidar-sensorer), DiPilot 300 (med en Lidar-sensor) og den mest rudimentære DiPilot 100 som en kamera- og ultralydsbaseret løsning.

Både DiPilot 600 og 300 er i stand til at tilbyde autonom kørsel i både by og på motorvej, mens DiPilot 100 tilbyder autonom kørsel på særligt udvalgte og præ-trænede strækninger samt automatisk nødbremse samt parkering med ned til to centimeters præcision.

DiPilot er bygget ovenpå den kinesiske DeepSeek R1-model, som igennem de seneste uger har chokeret AI-industrien ved at tilbyde yderst kompetent kunstig intelligens til en brøkdel af, hvad klodens førende sprogmodel koster at bruge og udvikle.

For alle løsninger gælder aktuel kinesisk lovgivning, som påbyder, at der altid skal være en hånd på rattet - selv under autonom kørsel.

Opdateringerne bliver at finde ombord på 21 af selskabets aktuelle modeller fordelt på brands som BYD, Denza og YangWang.

Danske tiltag

Mens BYD slipper sin selvkørende teknologi så bredt ud som muligt på det kinesiske hjemmarked, er der ikke udsigt til, at selskabets biler bliver selvkørende på de danske veje i den nærmeste fremtid.

BYD’s danske pressechef Anders Blaaberg specificerer over for Computerworld, at ’ser ikke er planer om, at teknologien skal lanceres i andre markeder end Kina i den nærmeste fremtid’.

Herhjemme er det kun den amerikanske bilproducent Ford, der tilbyder en vis grad af håndfri kørselsassistance med sin ’BlueCruise’ teknologi.

Tjenesten er indtil videre kun tilgængelig i en enkel model, Ford Mach-e, hvor den kræver den rette udstyrspakke samt et abonnement til 190 kroner per måned.