Salesforce og Microsoft har en offentlig fejde kørende for tiden.
De to techgiganter har længe været konkurrenter inden for visse teknologiske områder, men på det seneste er det blevet en verbal kamp – eller måske mest fra Salesforces side, hvor CRM-kæmpens CEO Marc Benioff flere steder har kritiseret Microsofts AI-assistent Copilot.
Blandt andet har han kaldt produktet "Clippy 2.0".
"På mange måder er det bare ChatGPT i ny indpakning," sagde Salesforce-CEO’en ved investormødet i forbindelse med CRM-selskabets seneste kvartalsregnskab.
Marc Benioff har også udtalt, at Microsoft har skuffet mange kunder med selskabets store hype omkring AI.
Han har desuden påstået, at Salesforce kan levere mere til virksomheder end Microsoft.
"Du kan virkelig se forskellen, hvor Salesforce nu kan drive en virksomhed på vores platform – og jeg tror ikke, du vil kunne finde det samme på Microsofts hjemmeside. Prøv at finde dette på Microsoft.com," har han sagt ifølge CRN.
Derudover har han bredt kritiseret Microsofts AI-strategi og techgigantens samarbejde med OpenAI.
Microsofts svarer igen
Microsoft har i en lang periode ikke givet igen af samme skuffe, men nu er bægeret fyldt, og Microsofts globale kommunikationsdirektør, Frank Shaw, er gået til modangreb.
"Marc aner ikke, hvad han taler om," siger Frank Shaw til Financial Times.
Kommunikationsdirektøren fortsætter i et opslag på LinkedIn.
Her driller han Salesforce-topchefen og skriver, at hvis nogen vil lave en graf, der viser Microsofts Copilot-relaterede nyheder og Marc Benioffs konto på X, ville der nok være en stærk sammenhæng.
Herefter refererer Frank Shaw til, at kritikken bunder i en bog af Marc Benioff kaldet Behind the Cloud - The Untold Story of How Salesforce.com Went from Idea to Billion-Dollar Company-and Revolutionized an Industry.
"Som kommunikatør blev jeg nysgerrig. Hvad ligger bag denne næsten besættelse af Copilot? Det viser sig, at svaret findes i en playbook, han udgav for mange år siden: "Positionér dig enten som lederen eller imod lederen i branchen". Samt andre vise råd," skriver Microsofts kommunikationsdirektør.
Han påpeger, at det fra Salesforces side handler om marketing.
"Det handler mere om markedsføring end om sandhed eller substans. Som Marc bemærker, kan det på kort sigt være god markedsføring at fremhæve konkurrenter. Udfordringen er selvfølgelig, at langsigtet succes kræver reel konkurrence. Vi venter stadig," skriver han.
Afslutningsvis kritiserer han medierne for at rapportere om Marc Benioffs kritik af Microsoft.
De to selskaber kæmper blandt andet om CRM-markedet, hvor Microsofts Dynamics CRM konkurrerer med Salesforces platform.