På 10 år har det danske filmsite Scope skiftet ejer tre gange og er gået fra at være pioner og dot.com-eventyr for at ende som et elsket og uafhængigt filmelsker-forum.
I Scope-databasen ligger nu blandt andet beskrivelser af 3.800 film, 33.000 brugerindlæg om film, 8.000 anmeldercitater og meget andet.
Der er omtrent 200.000 unikke brugere og 1,4 millioner sidevisninger ? om måneden.
Brugerne har taget magten
- Brugerne har taget magten. De skriver anmeldelser for at komme ud med deres begejstring, og velskrevne anmeldelser giver respekt fra de andre brugere, siger Mikkel Hvidtfeldt, en af de seks Scope-ejere og redaktør.
- Vi skaber bare rammerne, så folk kan snakke om film. Fremover vil vi øge brugerinvolveringen med flere funktioner, uddyber medejer Kristian Mørk.
Det kunne for eksempel være at lade brugerne selv skrive filmnyheder og ?sladder, uploade lister over filmsamlinger og i sidste ende åbne op for at brugerne kan bytte, købe og sælge film. Eller sågar at honorere de gode brugere.
De to medejere af Scope er ved at boble over med idéer til, hvordan man kan give mere kontrol til brugerne og i endnu højere grad skabe et film-community.
Historien kort
Scope stammer fra juli 1995, hvor tre net-begejstrede iværksættere fra Softwarefirmaet Mondo skulle bruge et dansk eksempel på, hvad det dengang ret ukendte internet kunne bruges til. Scope voksede, fik en fast redaktion og blev i 1999 købt af World Online, der i 2001 blev købt af Tiscali.
Gennem alle årene er brugerskaren vokset, men det er aldrig rigtigt lykkedes for de forskellige ejere at tjene penge på Scope. I 2002 besluttede fire afskedigede medarbejdere at købe Scope, så stikket ikke blev trukket ud. Mikkel Hvidtfelt og Kristian Mørk var med.
Den nuværende ejerkreds har ingen illusioner om at tjene kassen, og Scope kører nu som ambitiøst fritidsprojekt.
- Der er ikke krav om en bestemt bundlinje mere, og det giver frihed til at lave noget, der er mere græsrodsagtigt. Størstedelen af arbejdet ligger i opdateringen af sitet, men udfordringen kommer i den udvikling, vi har sammen med brugerne. Scope agerer udelukkende efter, hvad brugerne gerne vil have, siger Kristian Mørk.
Scope tjener nok penge ved indholdssalg til at holde skindet på næsen, så driften er dækket ind. Det er lysten, der driver det lille interessentskab.
- Det er i hvert fald ikke drømmen om millionen, medgiver Mikkel Hvidtfeldt, der ligesom alle Scope-folk har et andet job ved siden af.
- Vi kommer aldrig til at tjene så mange penge, at vi kan opgive vores almindelige jobs. Det er noget, vi laver om aftenen, når koner og børn er gået i seng. Scope er større end os selv. Det skal kunne leve, hvis vi finder på at lave noget andet, siger Kristian Mørk.
Fra kunst til popcorn
Scope tiltaler alle typer filmelskere, fra intellektuelle cineaster til Sofie Lassen-Kahlke-fans på syv år. Og det er også meningen.
Anmeldelser fra redaktionen er afløst af citater fra medierne og fra brugerne.
- Vi har taget konsekvensen af, at vi ikke kan skabe en profil, hvor Scope mener noget. Det lader vi brugerne om, og de afspejler befolkningen som den er flest, forklarer Kristian Mørk.
Scope er gået fra at være et små-elitært site, hvor film blev betragtet som kunst, til at have mere plads til popcornsfilm.
- Men det er jo også der, film er størst og bredest ude, forklarer Mikkel Hvidtfeldt.