Oracle må efterhånden have et ret dårligt rygte i England.
Først gik Birmingham kommune – Europas største lokale myndighed – bankerot, da regningen for et Oracle-projekt pludselig steg fra de oprindelige 20 millioner pund (cirka 180 millioner kroner) til enorme 100 millioner pund - knap 900 millioner kroner.
Og nu kæmper yderligere to amter i England – West- og East Sussex County – med Oracle.
Fælles for alle myndigheder er, at de forsøger at erstatte deres nuværende SAP R/3-løsning med Oracles mere moderne Fusion-løsning, der blandt andet skal implementeres i myndighedernes centrale HR- og økonomisystemer.
I West Sussex County har de netop modtaget en regning fra Oracle, der er ti gange så stor som det oprindelige budget, der lød på 2,6 millioner pund. Nu lyder regningen på 26 millioner pund - en stigning i danske kroner på næsten 205 millioner. Det skriver det britiske medie UKAuthority
Og i East Sussex venter de stadig på en dato for, hvornår Oracle-løsningen vil blive implementeret.
Myndigheden købte løsningen tilbage i 2020, og den var planlagt at gå live i december 2022, men datoen blev udskudt til november 2023 - men her var det ikke muligt at gå live uden at gå på kompromis med kvaliteten. Det skriver The Register.
Nu står East Sussex altså uden en ny dato for, hvornår deres nyindkøbte it-system bliver en realitet. Uret tikker for myndighedens nuværende SAP-løsning, der udløber i 2027.
East Sussex er nu i gang med "et yderligere sundhedstjek af systemet" for at bekræfte, at "Oracle fortsat er et passende produkt for kommunen."
For begge myndigheder var de oprindelige omkostninger baseret på køb af et ”off-the-shelf”-produkt, som ikke skulle kræve den store tilpasning til den enkelte myndighed.
Det blev dog klart, at den mulighed ikke ville fungere. Blandt vanskelighederne er en undervurdering af programmets kompleksitet og at det var ekstremt svært at trække oplysninger ud af det gamle system.
Alle tre myndigheder er fortsat i gang med at implementere Oracle-løsningen.